Een voorstel tot schorsing dan wel ontslag dient schriftelijk bij het bij het bestuur van de Vereniging van Friese Gemeenten ingediend te worden en met reden omkleed. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen ook zelf een voorstel om schorsing of ontslag indienen. Tweede lid - Plaatsvervangende leden Tegelijkertijd met de benoeming van de vier leden en de voorzitter worden vier plaatsvervangende leden benoemd. De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan. De inhoud van het derde lid behoeft geen nadere toelichting. Vierde lid - Achtergrond leden en voorzitter Om een onafhankelijke behandeling van de klachten te benadrukken en zoveel als mogelijk te kunnen garanderen is bepaald dat de voorzitter en de leden en ook de plaatsvervangende leden van de klachtencommissie geen deel uit mogen maken van of werkzaam mogen zijn onder de verantwoordelijkheid van de deelnemende gemeenten of organisaties die zijn belast met de uitvoering van de WIW en het Besluit I/D-banen. Gemeenten moeten immers toezien dat de gevraagde prijzen voor goederen en diensten niet concurrentieverstorend zijn. Wanneer de gemeente belangen heeft in de uitvoering van de WIW of het Besluit I/D-banen op grond waarvan de klacht is ingediend, kan van een zuivere afweging van de in het geding zijnde belangen bij de klacht nauwelijks sprake zijn. De inhoud van het vijfde lid behoeft geen nadere toelichting. Artikel 4 - De secretaris De klachtencommissie laat zich bijstaan door een secretaris die de voorbereiding van de klachtenbehandeling voor zijn of haar rekening neemt. Daarbij kan worden gedacht aan het agenderen van het overleg waarbij de klacht wordt behandeld, het inwinnen van informatie betreffende de klacht en ook het opstellen van het advies aan het college van de betrokken gemeente. De secretaris en diens plaatsvervanger worden benoemd door het College van Burgemeester en Wethouders van een der deelnemende gemeenten. De (plaatsvervangend) secretaris dient een ambtenaar te zijn omdat de klachtbehandeling plaatsvindt onder gemeentelijke regie en verantwoordelijkheid. Het secretariaat kan per vier jaar uitgevoerd worden door een der deelnemende gemeenten. De inhoud van de artikelen 5 tot en met 8 behoeft geen nadere toelichting. HOOFDSTUK III - De procedure Artikel 9 - De hoorzitting De inhoud van het eerste en tweede lid behoeft geen nadere toelichting. Derde lid - geen hoorzitting Het kan voorkomen dat een der partijen bij de klacht betrokken, afziet van het hoorrecht. Het afstand doen van het hoorrecht hoeft niet uitdrukkelijk te geschieden. Wanneer een der partijen is opgeroepen voor de hoorzitting, maar niet komt opdagen, wordt deze afwezigheid beschouwd als het afstand doen van het hoorrecht. De partijen kunnen ook uitdrukkelijk afstand doen van het hoorrecht. In beide gevallen is een herroeping van het afstand doen niet mogelijk. Het is dus niet mogelijk dat hierna op verzoek van de partij die afstand heeft gedaan van het hoorrecht een hoorzitting plaatsvindt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2001 | | pagina 30