Overheid bij de ter inzage gelegde stukken gevoegd. De actuele ontwikkelingen zijn het
gevolg van deze brief aan de Tweede Kamer.
Uit deze stukken blijlct dat de gemeentelijke web-site een belangrijke rol gaat spelen in de
communicatie met - en dienstverlening aan de burger.
Kanttekeningen
Het hebben van een web-site vraagt aanpassing van de organisatie. Zo zal post via de site
binnenkomen. Deze postbus zal dus geleegd moeten worden. In eerste instantie net als de
fysieke post op interne zaken. Het zal ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld verhuizingen en
vestigingen in onze gemeente via de site te regelen. Ook hier zal dus op een andere manier
met deze mutaties moeten worden omgegaan. En de site moet actueel worden gehouden. Er
zal een web-master moeten komen om wijzigingen centraal te muteren. enz.
Muteren (actueel houden van informatie op de site) kan via het bekende knippen en plakken.
Omdat iedereen binnen de organisatie met tekstverwerkers werkt is dus alle informatie
digitaal beschikbaar. Het is alleen een kwestie dat de web-master goed weet wat waar op de
site staat. Vervangen van informatie kan dan eenvoudig en snel plaatsvinden. Dit zal
overigens een steeds terugkerende bezigheid zijn en is essentieel voor het succes van de site.
Financiele toelichting:
Het hebben van een web-site brengt uiteraard ook kosten met zich mee. Naast de investering
welke met het bouwen is gemoeid zijn er de kosten van het onderhoud en het actueel houden.
Het bouwen van deze site kost 60.000- excl. omzetbelasting. Het onderhoud bedraagt 15
van deze investering dus 9.000- excl omzetbelasting op jaarbasis. De kosten voor
instellingen voor het aanwezig zijn middels een eigen presentatie op de plaza's zijn
afhankelijk van de mogelijkheden die men wil. Van 750,- voor het aanwezig zijn
(NetPresence) tot 3.000,- a 5.000,- voor een totaalpackage waarbij ook handel en
transacties mogelijk zijn. (NetCommerce/NetTransactions). Over de concrete invulling van
m.n. de 'kontakten' met de Verenigingen van Dorpsbelang e.d. zal nog nadere
besluitvorming plaatsvinden. Ook de prijzen voor deze derden zijn exclusief omzetbelasting
en het onderhoud bedraagt 15 van de investering. Dit is aanzienlijk goedkoper dan zelf een
goede site met dezelfde mogelijkheden bouwen en te onderhouden.
Het onderhoud van de site omvat de volgende kosten: Kosten Hosting NetCommunity,
Beheer Database, Beheer Mail, Beheer Plaza's Ondersteuning bij storingen (7x24 uur) en
Onderhoud software. De site wordt dus geHost. d.w.z. wij hebben hem niet zelf in huis.
Voordeel hiervan is dat we dus geen 'derden' binnen ons netwerk krijgen en hiervoor ook
geen ruimte behoeven te reserveren.
De dekking van de investering kan deels plaatsvinden uit de daarvoor door de minister
beschikbaar gestelde middelen ad 25.000,- Voorts is in 1999 50.000,- eveneens door de
rijksoverheid beschikbaar gesteld en door ons gereserveerd voor millennium-problemen. Wij
stellen u voor thans deze middelen voor dit doel beschikbaar te stellen.
De onderhoudskosten worden komen vanaf 2002 t.l.v. het automatiseringsbudget.
Uitvoering/afhandeling:
Ontwikkeling van de NetCommunity geschiedt projectmatig, zodat de gemeente in een vroeg
stadium betrokken wordt bij de ontwikkeling. Door fasering van de ontwikkeling (ontwerp,
bouw, test) en segmentering (plaza's) kan het proces gecontroleerd worden doorlopen