GEMEENTE 6 LEEUWARDERADEEL Stiens, 13 november2001 Raadsvergadering: 13 december 2001 V oorstelnummer2001/90 Onderwerp: instellen exterae klachtenregeling Te nemen besluit: het vaststellen van de "Verordening voor de behandeling van exteme klachten (Ombudsman)" en de huidige commissie voor de beroep - en bezwaarschriften benoemen tot gemeentelijke ombudsman. Na proefperiode van 2 jaar zal de werking van het exteme klachtrecht worden geevalueerd. Korte inhoud: Op dit moment kennen gemeenten een regeling voor het interne klachtrecht. Voor 2002 dienen alle gemeenten in Nederland ook een extern klachtrecht te hebben. Inleiding: Op 1 juli 1999 is hoofdstuk 9 van de Algemene Wet Bestuursrecht in werking getreden. Dit hoofdstuk bevat regels waaraan de behandeling van klachten door bestuursorganen moet voldoen. We spreken dan van het interne klachtrecht. Deze interne klachtenprocedure is bedoeld als voorprocedure. Als de klager niet tevreden is met de afhandeling van de klacht door het betreffende bestuursorgaan, dan moet men zich vervolgens kunnen wenden tot een exteme klachtinstantie, die een onafhankelijk oordeel geeft. Kanttekeningen Het Rijk is van mening dat een exteme klachtinstantie onderdeel behoort te zijn van een kwalitatief behoorlijk bestuur. Deze opvatting is verwoord en kamerbreed aangenomen in de motie Scheltema - de Nie. In die motie is ook bepaald dat iedere gemeente voor 1 januari 2002 'in een met waarborgen omklede ombudsfunctie zal hebben voorzien'. De gemeenten kunnen, onder eigen verantwoordelijkheid, een keuze maken, maar niet de keuze om niets te regelen. Bij het exteme klachtrecht kan een keuze worden gemaakt om: 1als gemeente aan te sluiten bij de Nationale Ombudsman; 2. als gemeente zelf in een ombudsfunctie te voorzien door een eigen exteme klachtinstantie in het leven te roepen. Dit kan de gemeente alleen dan wel in samenwerking met een andere gemeente(n) te doen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2001 | | pagina 119