betreffende informatie te verzamelen en te verwerken. Voor die
werkzaamheden is echter tot nu toe niets in de tarieventabel
opgenomen.
Voorgesteld wordt hiervoor in hoofdstuk 11 "vastgoedinformatie
een bepaling op te nemen met een tarief van 55 per verzoek.
Het gekozen tarief komt daarmee nagenoeg overeen met het
uurtarief van de binnendienst van gemeentewerken 2002. In de
loop van volgend jaar zullen wij nagaan of het hier gekozen tarief
ook daadwerkelijk kostendekkend is.
drank- en horecawet
Sinds 1 januari 2001 biedt de tarieventabel de mogelijkheid
ontheffing van het sluitingsuur aan te vragen voor een periode van
drie maanden. Op zich zijn de horeca-ondememers hiermee
ingenomen; echter het gehanteerde tarief ervoor wordt als te hoog
ervaren. Navraag bij een viertal plattelandsgemeenten heeft ons
geleerd dat het thans opgenomen tarief per kwartaal daadwerkelijk
aan de hoge kant is. Wij stellen u daarom een tariefsverlaging voor,
en, het tarief met ingang van het komende jaar te stellen op 73.
Verder stellen wij u voor naast de ontheffing voor drie maanden
ook de mogelijkheid te creeren een ontheffing voor een geheel jaar
aan te vragen. Indien u hiermee instemt kan het tarief daarvoor ge-
steld worden op 250.
Naast de bovenstaande specifieke aanpassingen moet hier nog
worden vermeld dat een aantal tarieven zijn komen te vervallen
door wijzigingen in de Drank- en Horecawet.
gebruiksvergunningen
In de tarieventabel is een tweetal tarieven opgenomen voor
gebruiksver-goedingen in verband met de brandveiligheid.
Gezien het werk wat daarvoor moet worden geleverd, vragen wij
ons af of deze tarieven wel kostendekkend zijn. Begin volgend jaar
zullen wij nagaan of ons vermoeden juist is. Vooreerst wordt
volstaan met de algemene tariefsaanpassing.
bouwvergunningen
De tarieven voor de bepaling van de bouwleges kennen een
specifieke opbouw. Deze opbouw is zogenaamd progressief-
degressief hetgeen o.a. wordt bereikt door de bepaalde oplopende
basisbedragen te vermeerderen met een afnemend extra tarief voor
iedere 1.000 of deel daarvan (tot 1 januari a.s.) waarmee het van
toepassing zijnde basisbedrag wordt overschreden. Het klakkeloos
omrekenen van de basisbedragen en het bedrag van 1.000 van de
overschrijding zou tot een warrig geheel leiden.
Wij stellen u daarom voor de bedoelde basisbedragen, de
overschrijdende bedragen en de tarieven voor de
bouwvergunningen zodanig aan te passen opdat de uitkomsten
ervan nagenoeg voldoen aan de hier van toepassing zijnde