7. Algemene gedragsregels bestuurders en ambtenaren. Het vorenstaande leidt tot de volgende algemene gedragsregels voor bestuurders en ambtenaren. Deze gedragsregels vormen een handleiding voor het handelen. De gedragsregels omvatten werkregels waarop bestuurders en ambtenaren tijdens hun functioneren kunnen terugvallen maar waarop zij ook kunnen worden aangesproken. Daarnaast wordt in de volgende paragraaf aandacht besteed aan een aantal bijzondere situaties, namelijk het omgaan met gegevens en het omgaan met de pers. Algemene gedragsregels. 1. Elke bestuurder en ambtenaar geeft zich bij voortduring rekenschap van zijn/haar verantwoordelijkheid de integriteit te handhaven en te bevorderen en hij/zij onthoudt zich van handelingen of gedragingen, die de integriteit kunnen schaden. 2. Over exteme contacten die de bestuurder en ambtenaar onderhoudt wordt actief en open verslag gedaan. Door de ambtenaar gebeurt dat in overleg met de leidinggevende. Het betreft exteme zakelijke of prive contacten die voor de functie van belang (kunnen) zijn, waarbij voorkomen moet worden dat de schijn wordt gewekt dat deze verhoudingen een rol (kunnen) spelen in een gemeentelijk besluitvormingsproces. Voorbeeld: Een bestuurder of ambtenaar is persoonlijk bevriend met de eigenaar van een bedrijf dat actief is in de bouw. Op een gegeven moment vindt de aanbesteding plaats voor een grote verbouwing van het gemeentehuis. Aan deze aanbesteding doet ook het hiervoor genoemde bedrijf mee. In dit geval is het voor de betreffende bestuurder of ambtenaar zaak voorafgaand aan de aanbesteding te melden dat hij/zij persoonlijk bevriend is met de eigenaar van een van de betrokken bedrijven. Voorkomen moet worden dat de indruk wordt gewekt dat een besluit op niet-zakelijke gronden is genomen. a. De contacten dienen gemeld te worden wanneer dat relevant kan zijn voor de besluitvorming. Een bestuurder en de gemeentesecretaris melden deze contacten aan het college van burgemeester en wethouders of zo nodig aan de gemeenteraad. Een ambtenaar meldt deze contacten aan de gemeentesecretaris. Zakelijke contacten die uit de aard van de functie voortvloeien, zoals bijvoorbeeld tussen bijstandsconsulenten en clienten, behoeven niet te worden gemeld. Dat kan anders zijn als naast dit zakelijk contact ook prive-contact bestaat. b. Het melden van externe contacten gebeurt schriftelijk bij de bovengenoemde organen en persoon en op initiatief van de betrokken bestuurder of ambtenaar. Deze verplichten zich vertrouwelijk met de gemelde informatie over exteme contacten om te gaan. 3. Belangenverstrengeling. In het algemeen is het een goede zaak wanneer ambtenaren zich inzetten voor maatschappelijke doeleinden. a. Bij het participeren in besturen van maatschappelijke, politieke en kerkelijke organisaties moet hij/zij alert zijn op verstrengeling van belangen van de gemeente en die van de betreffende instelling. Indien belangenverstrengeling aanwezig lijkt, dient overleg plaats te vinden met zijn/haar leidinggevende. b. Afhandeling van zaken van nauwe relaties dient de ambtenaar te vermijden. In overleg met de leidinggevende moet in deze situaties de zaak waar mogelijk worden overgedragen aan een collega. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 119