7. Algemene gedragsregels bestuurders en ambtenaren.
Het vorenstaande leidt tot de volgende algemene gedragsregels voor bestuurders en
ambtenaren. Deze gedragsregels vormen een handleiding voor het handelen. De gedragsregels
omvatten werkregels waarop bestuurders en ambtenaren tijdens hun functioneren kunnen
terugvallen maar waarop zij ook kunnen worden aangesproken.
Daarnaast wordt in de volgende paragraaf aandacht besteed aan een aantal bijzondere situaties,
namelijk het omgaan met gegevens en het omgaan met de pers.
Algemene gedragsregels.
1. Elke bestuurder en ambtenaar geeft zich bij voortduring rekenschap van zijn/haar
verantwoordelijkheid de integriteit te handhaven en te bevorderen en hij/zij onthoudt
zich van handelingen of gedragingen, die de integriteit kunnen schaden.
2. Over exteme contacten die de bestuurder en ambtenaar onderhoudt wordt actief en
open verslag gedaan. Door de ambtenaar gebeurt dat in overleg met de leidinggevende.
Het betreft exteme zakelijke of prive contacten die voor de functie van
belang (kunnen) zijn, waarbij voorkomen moet worden dat de schijn wordt gewekt dat
deze verhoudingen een rol (kunnen) spelen in een gemeentelijk besluitvormingsproces.
Voorbeeld: Een bestuurder of ambtenaar is persoonlijk bevriend met de eigenaar van
een bedrijf dat actief is in de bouw. Op een gegeven moment vindt de aanbesteding
plaats voor een grote verbouwing van het gemeentehuis. Aan deze aanbesteding doet
ook het hiervoor genoemde bedrijf mee. In dit geval is het voor de betreffende
bestuurder of ambtenaar zaak voorafgaand aan de aanbesteding te melden dat hij/zij
persoonlijk bevriend is met de eigenaar van een van de betrokken bedrijven.
Voorkomen moet worden dat de indruk wordt gewekt dat een besluit op niet-zakelijke
gronden is genomen.
a. De contacten dienen gemeld te worden wanneer dat relevant kan zijn voor de
besluitvorming. Een bestuurder en de gemeentesecretaris melden deze contacten aan
het college van burgemeester en wethouders of zo nodig aan de gemeenteraad. Een
ambtenaar meldt deze contacten aan de gemeentesecretaris. Zakelijke contacten die uit
de aard van de functie voortvloeien, zoals bijvoorbeeld tussen bijstandsconsulenten en
clienten, behoeven niet te worden gemeld. Dat kan anders zijn als naast dit zakelijk
contact ook prive-contact bestaat.
b. Het melden van externe contacten gebeurt schriftelijk bij de bovengenoemde organen
en persoon en op initiatief van de betrokken bestuurder of ambtenaar. Deze verplichten
zich vertrouwelijk met de gemelde informatie over exteme contacten om te gaan.
3. Belangenverstrengeling.
In het algemeen is het een goede zaak wanneer ambtenaren zich inzetten voor
maatschappelijke doeleinden.
a. Bij het participeren in besturen van maatschappelijke, politieke en kerkelijke
organisaties moet hij/zij alert zijn op verstrengeling van belangen van de gemeente en
die van de betreffende instelling. Indien belangenverstrengeling aanwezig lijkt, dient
overleg plaats te vinden met zijn/haar leidinggevende.
b. Afhandeling van zaken van nauwe relaties dient de ambtenaar te vermijden.
In overleg met de leidinggevende moet in deze situaties de zaak waar
mogelijk worden overgedragen aan een collega.
9