Medewerking aan het bouwplan is daardoor uitsluitend mogelijk middels een vrijstellingspro- cedure op grond van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). In deze procedure is de gemeenteraad beslissingsbevoegd. Om voortgang in de bouwvergunningsprocedure te kunnen boeken is het wenselijk dat de gemeenteraad haar bevoegdheden in deze procedure delegeert. Middels dit voorstel stemt de gemeenteraad daarom in principe in met het bouwplan voor de realisatie van een nieuwe school. Tevens is een voorbereidingsbesluit noodzakelijk vanwege het feit dat het bestemmingsplan ouder is als 10 jaar. Argumenten: 1.1. Realisatie van een nieuw schoolgebouw is noodzakelijk. Het huidige schoolgebouw voldoet niet meer aan de wensen en eisen van deze tijd. Het pand verkeert in bouwkundig slechte staat en kan onvoldoende aan de gestelde eisen ten aanzien van schoolgebouwen voldoen. Omdat het gebouw destijds als semi-permanent gebouw is neergezet is renovatie c.q. verbouwing geen optie. Voorgaande is ook duidelijk geworden in een rapport van de Inspectie van het Onderwijs. Nieuwbouw is daardoor noodzakelijk. 1.2. Het bouwplan is vanuit planologisch en stedenbouwkundig oogpunt op deze locatie vol- doende verantwoord. Tegen het bouwplan bestaan geen planologische en stedenbouwkundige bezwaren. Het bouw plan past goed in de omgeving en de planologische situatie veranderd niet wezenlijk, immers er is al een school aanwezig. Medewerking achten wij derhalve voldoende verantwoord. 1.3. Op de voorziene locatie is het schoolplein aan de voorzijde voorzien, wat het ruimtelijk beeld ten goede komt en tevens zorgt voor een betere (sociale) controle op het schoolplein. Door de school op de nieuwe locatie te bouwen wordt de school centraal op het perceel gesitu- eerd. Het schoolplein wordt daardoor verplaatst naar de voorzijde van de school, aan het Leij- esterpaed. Hierdoor ontstaat een open ruimte, waardoor het ruimtelijk beeld wordt verbeterd. Tevens is een betere (sociale) controle mogelijk op het schoolplein. 1.4. Door op de voorziene locatie te bouwen hoeft het bestaande gebouw niet gesloopt te wor- den alvorens de nieuwe kan worden gebouwd. Dit heeft als voordeel dat geen noodvoorzie- ning hoeft te worden getroffen. Indien op dezelfde locatie wordt gebouwd als de bestaande school dan zal deze eerste gesloopt moeten worden. Hierdoor zullen de scholieren tijdelijk elders gehuisvest moeten worden, waarschijnlijk in tijdelijke noodgebouwen. De plaatsing van dergelijke noodgebouwen brengt extra kosten met zich mee die nu dus uitgespaard worden. Tevens is de school bang voor ver- lies van scholieren omdat die hierdoor voor een andere school zouden kiezen. 1.5. Het bestemmingsplan is sterk verouderd. Het bestemmingsplan stamt uit 1981 en is derhalve 22 jaar oud. Er kan derhalve gesproken worden van een sterk verouderd plan waar in redelijkheid niet aan vastgehouden kan worden. De planologische regelingen zijn onvoldoende op elkaar afgestemd; in de loop der jaren zijn er de nodige wijzigingen geweest in zowel de invulling van het gebied als het planologisch beleid. Hierop is het bestemmingsplan niet toegesneden. 2.1. De zelfstandige projectprocedure op grond van artikel 19, lid 1 WRO is een lange proce dure, door middels dit besluit te bevoegdheden te delegeren kan de benodigde vrijstellings- procedure sneller worden afgerond.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 126