Voor de fase 2 clienten wordt een rei'ntegratietraject vastgelegd, binnen 6 maanden na de
ingangsdatum van de uitkering. De gemeente streeft ernaar 80% van de fase 2 clienten binnen 12
maanden na de startdatum van het rei'ntegratietraject te laten uitstromen.
Voor de fase 3 en fase 4 clienten wordt een arbeidstraject vastgelegd, binnen 6 maanden na
ingangdatum.van de uitkering. Voor fase 3 clienten streeft de gemeente ernaar binnen 24 maanden
50% na de startdatum van het rei'ntegratietraject te laten uitstromen.
Voor de fase 4 clienten streeft de gemeente ernaar binnen 36 maanden 30% na de startdatum van
het rei'ntegratietraject te laten uitstromen.
Sinds 1 januari 2002 is de gemeente verantwoordelijk voorde reintegratie van niet-
uitkeringsgerechtigden (nuggers) en personen met een uitkering op grand van de Algemene
Nabestaande Wet (ANW).Voor de Nuggers en Anw wordt een rei'ntegratietraject vastgelegd,
binnen 6 maanden na de aanmelding bij de gemeente.
maatschappelijke zorg en begeleiding
Bemiddeling naar de arbeidsmarkt is de eerste inzet voor elke client. Het is echter niet zo dat elke
client hiervoor (direct) in aanmerking komt.
Er is in toenemende mate sprake van een groep clienten met een grate afstand tot de arbeidsmarkt
en clienten met een meervoudige problematiek, waardoor complexe (zorg)trajecten noodzakelijk
zijn. Vanuit de door ons gehanteerde integrate aanpak van de problematiek is het noodzakelijk dat
inzet en afstemming van de diverse trajecten die een client heeft te doorlopen, onder gemeentelijke
regie plaatsvindt. Belangrijk is dat de gemeente initiatieven neemt om een zo optimaal mogelijk
dienstverleningspakket te ontwikkelen.
De gemeente tracht dan ook sociale activering zo optimaal mogelijk in te zetten bij het vergroten
van de participatie van clienten die niet of niet direct in aanmerking komen voor bemiddeling naar
de arbeidsmarkt. Zodoende heeft de gemeente in 2002 een onderzoek laten verrichten naar de
behoefte aan sociale activering.
clientenparticipatie
Bij de invoering van de Abw heeft de wetgever eveneens beoogd een vorm van clientenparticipatie
op lokaal niveau in te voeren. Helaas is binnen de gemeente tot op heden nog geen
clientenparticipatie gerealiseerd. De oorzaak hiervan is dat gewacht is op de samenwerking tussen
gemeente Ferwerderadiel en de gemeente Leeuwarderadeel op het gebied van sociale zaken.
Beide gemeenten hebben namelijk te klein bestand om clientenparticipatie alleen op te zetten en te
continueren.
In eerste instantie zou de samenwerking per 1 januari 2002 van start gaan. Echter dit is uitgesteld
tot 1 januari 2003. Wel hebben er gesprekken plaats gevonden over het opzetten van
clientenparticipatie voor beide gemeenten. Echter over de vorm, de inhoud en de reikwijdte van
clientenparticipatie werd destijds niet uniform gedacht. Nu beide gemeenten in 2003 gaan
samenwerken dient ook het onderwerp clientenparticipatie gestalte te krijgen.
Wel hanteert de gemeente een algemene Inspraakverordening. Deze verordening regelt de
inspraak bij het vast te stellen beleid van de in de gemeenten woonachtige burgers.