Voor de fase 2 clienten wordt een rei'ntegratietraject vastgelegd, binnen 6 maanden na de ingangsdatum van de uitkering. De gemeente streeft ernaar 80% van de fase 2 clienten binnen 12 maanden na de startdatum van het rei'ntegratietraject te laten uitstromen. Voor de fase 3 en fase 4 clienten wordt een arbeidstraject vastgelegd, binnen 6 maanden na ingangdatum.van de uitkering. Voor fase 3 clienten streeft de gemeente ernaar binnen 24 maanden 50% na de startdatum van het rei'ntegratietraject te laten uitstromen. Voor de fase 4 clienten streeft de gemeente ernaar binnen 36 maanden 30% na de startdatum van het rei'ntegratietraject te laten uitstromen. Sinds 1 januari 2002 is de gemeente verantwoordelijk voorde reintegratie van niet- uitkeringsgerechtigden (nuggers) en personen met een uitkering op grand van de Algemene Nabestaande Wet (ANW).Voor de Nuggers en Anw wordt een rei'ntegratietraject vastgelegd, binnen 6 maanden na de aanmelding bij de gemeente. maatschappelijke zorg en begeleiding Bemiddeling naar de arbeidsmarkt is de eerste inzet voor elke client. Het is echter niet zo dat elke client hiervoor (direct) in aanmerking komt. Er is in toenemende mate sprake van een groep clienten met een grate afstand tot de arbeidsmarkt en clienten met een meervoudige problematiek, waardoor complexe (zorg)trajecten noodzakelijk zijn. Vanuit de door ons gehanteerde integrate aanpak van de problematiek is het noodzakelijk dat inzet en afstemming van de diverse trajecten die een client heeft te doorlopen, onder gemeentelijke regie plaatsvindt. Belangrijk is dat de gemeente initiatieven neemt om een zo optimaal mogelijk dienstverleningspakket te ontwikkelen. De gemeente tracht dan ook sociale activering zo optimaal mogelijk in te zetten bij het vergroten van de participatie van clienten die niet of niet direct in aanmerking komen voor bemiddeling naar de arbeidsmarkt. Zodoende heeft de gemeente in 2002 een onderzoek laten verrichten naar de behoefte aan sociale activering. clientenparticipatie Bij de invoering van de Abw heeft de wetgever eveneens beoogd een vorm van clientenparticipatie op lokaal niveau in te voeren. Helaas is binnen de gemeente tot op heden nog geen clientenparticipatie gerealiseerd. De oorzaak hiervan is dat gewacht is op de samenwerking tussen gemeente Ferwerderadiel en de gemeente Leeuwarderadeel op het gebied van sociale zaken. Beide gemeenten hebben namelijk te klein bestand om clientenparticipatie alleen op te zetten en te continueren. In eerste instantie zou de samenwerking per 1 januari 2002 van start gaan. Echter dit is uitgesteld tot 1 januari 2003. Wel hebben er gesprekken plaats gevonden over het opzetten van clientenparticipatie voor beide gemeenten. Echter over de vorm, de inhoud en de reikwijdte van clientenparticipatie werd destijds niet uniform gedacht. Nu beide gemeenten in 2003 gaan samenwerken dient ook het onderwerp clientenparticipatie gestalte te krijgen. Wel hanteert de gemeente een algemene Inspraakverordening. Deze verordening regelt de inspraak bij het vast te stellen beleid van de in de gemeenten woonachtige burgers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 32