- rechtmatigheidsonderzoek: onderzoek dat is gericht op de juiste omvang van de aanspraak in relatie
tot woon- en leefsituatie, inkomen en vermogen;
- doelmatigheidsonderzoek: onderzoek dat is gericht op de benutting van de mogelijkheden tot
arbeidsinschakeling. Uitgangspunt moet zijn dat elke uitkeringsgerechtigde ofwel direct naar werk
bemiddeld wordt ofwel zo snel mogelijk naar werk toegeleid wordt. Daarbij staat bemiddeling naar
regulier (ongesubsidieerd) duurzaam werk voorop. Hetzelfde geldt voor degenen die reeds een
bijstandsuitkering ontvangen: ook daarvan moet bij voortduring worden beoordeeld wie er naar werk
kan worden bemiddeld. De voorwaarde om in voldoende mate te trachten arbeid in loondienst te
verkrijgen, wordt o.a. gecontroleerd aan de hand van de inkomstenbriefjes en de gemaakte afspraken
met de client.
De heronderzoeken naar rechtmatigheid zullen worden uitgevoerd met de volgende frequenties:
voor degenen die periodieke bijzondere bijstand ontvangen: eens per twaalf maanden;
voor degenen die bijstand voor algemene bestaanskosten ontvangen eens per twaalf maanden.
Vanaf 2003 zal er een koppeling met het Inlichtingenbureau (IB) komen, waardoor met betrekking tot de
rechtmatigheidsonderzoeken efficienter en effectiever gewerkt kan worden.
Bij de frequentie van de doelmatigheidsonderzoeken is een indeling gemaakt naarde fasering van de clienten.
De fasering wordt door het CWI gedaan volgens een landelijke uniforme en zo objectief mogelijke methode,
genaamd de Kansmeter. De uitkomst van die beoordeling heeft grote invloed op het verdere traject naar werk
en de daarbij in te zetten instrumenten. Anderzijds is het een instrument om de client zelf een beter inzicht te
geven in zijn of haar mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Uitgaande van het principe "werk boven inkomen" is
het centrale doel de client zo snel mogelijk aan het werk helpen. Die kortste weg naar werk kan voor iedereen
op verschiilende wijze bewandeld worden.
Alhoewel het CWI verantwoordelijk is voor de bemiddeling van fase 1 clienten, stromen toch regelmatig fase 1
clienten in de uitkering. Om druk op de pols te houden m.b.t. de sollicitatie-activiteiten voert de gemeente
momenteel om de twee weken een gesprek met deze groep. Het blijkt dat dit resultaat boekt, aangezien de
meeste fase 1 clienten vrij snel weer uitstromen.
De standaard arbeidsverplichtingen zijn vastgelegd in artikel 113 lid 1 Abw, artikel 35 lid 1 loaw en in artikel 35
lid 1 loaz.
Wanneereen gedeeltelijke of volledige ontheffing van deze standaard arbeidsverlichtingen kan plaats vinden,
is vastgelegd in uitvoeringsregels.
Hieronder wordt aangegeven wanneereen doelmatigheidsonderzoek in de gemeente Ferwerderadiel dient
plaats te vindt. Op dit moment hanteert de gemeente Leeuwarderadeel nog een andere
heronderzoeksfrequentie, namelijk gerelateerd aan de leeftijd van de client. Echter het is de bedoeling dat het
heronderzoeksplan van de gemeente Ferwerderadiel ook voor de gemeente Leeuwarderadeel gaat gelden. Dit
betekent dat 2003 een overgangsjaar zal zijn voor de gemeente Leeuwarderadeel.