Wei zal de beschikbaarheid en uitwisseling van clientengegevens uit verschillende
persoonsregistraties met de komst van het Inlichtingenbureau invloed hebben op de
werkprocessen binnen de afdeling sociale zaken. Als onderdeel van de werkprocessen zal nog
meer aandacht besteed gaan worden aan de gegevensuitwisseling. De inkomsten van clienten
zullen via dit systeem direct worden doorgegeven aan de gemeente. De Sociale
Verzekeringsbank en de Informatie Beheergroep zijn nog niet aangesloten.
Omdat direct signalen zullen worden afgegeven als een client inkomsten heeft kan direct
gecontroleerd worden of deze overeenkomen met de op het ROF'je verstrekte informatie.
Zondodig kan actie worden ondernomen. Momenteel vindt deze controle meer dan 3 jaar achteraf
plaats. Metde inwerkingtreden van het Inlichtingenbureau zal naar verwachting de hoogte van de
zogenaamde "witte" fraude afnemen, omdat direct ingegrepen kan worden bij onjuiste
informatieverstrekking omtrent inkomsten.
Wei zal de client bij inkomsten zijn loonbriefje bij het ROF'je moeten overleggen en eventueel het
contract met zijn/haar werkgegever. Ditzelfde geldt voor de eindbeschikking van de
studiefinanciering.
Daarnaast vindt er een gegevensuitwisseling met de Belastingdienst plaats betreffende de
voorlopige teruggaven van de heffingskortingen. Zo vindt ereen elektronische
bestandsuitwisseling tussen de gemeente en de Belastingdienst plaats.
Werkwijzen en werkprocessen
In het kader van de samenwerking met Leeuwareradeel worden de werkprocessen opnieuw
beschreven. Vertaling van deze processen vindt plaats in het daarvoor specifiek ontwikkeld
softwareprogramme GWS4all. Dit is niet alleen van belang voor een uniforme werkwijze binnen
de gemeente, maar hiermee wordt ook bereikt dat geen enkel facet in het traject van rechtmatige
uitvoering van de uitkeringsverlening wordt overgeslagen.