Uitgangspunt is dat de verhaalsbijdrage zoveel mogelijk in overeenstemming is en blijft met de
financiele omstandigheden van de onderhoudsplichtige. Hiertoe dient met regelmaat een
onderzoek te worden ingesteld naar de financiele omstandigheden. Dit onderzoek vindt plaats
een per 36 maanden. De gegevens worden van de onderhoudsplichtige gevraagd op een
speciaal daarvoor ontworpen formulier en uitwerking vindt ook plaats op een daarvoor ontworpen
formulier. Daarnaast wordt binnen een maand na de datum van de toekenningsbeschikking een
verhaalsprocedure opgestart.
Bijstandsverhaal op onderhoudsplichtigden is een tijdrovend, ingewikkeld en kostbaar proces
voor gemeenten. Via deregulering zou deze verhaalsplicht in de Abw kunnen worden
vereenvoudigd/gewijzigd waarbij verschillende oplossingsrichtingen denkbaarzijn m.b.t. de
berekening, vaststelling en inning van onderhoudsbijdragen. Deze probleemstelling wordt door
SZW en gemeenten gedeeld. In het kadervan het Strategisch Akkoord zal hiervooreen oplossing
gezocht worden. Hierbij staat voorop dat er een goede voorliggende voorziening komt m.b.t.
kinderalimentatie. Als dit lukt kan verhaal worden afgeschaft. Het afschaffen geldt ook voorde
onderhoudsplicht jegens de gewezen partner.
administratieve sancties
Misbruik wordt als een ernstig feit aangemerkt, waaraan gevolgen moeten worden verbonden die
in verhouding staan tot het bedrag. De gemeente maakt van de mogelijkheden om sancties te
geven gebruik na constatering van misbruik of oneigenlijk gebruik van bijstand. Ditzelfde geldt
voor het niet nakomen van de verplichtingen die aan de bijstand verbonden zijn.
3.3. Aanpak van misbruik en fraude
inleiding
Fraude en misbruik moeten met kracht worden tegengegaan. Met de oprichting van de Sociale
Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) is een forse uitbreiding van de totale
opsporingscapaciteit gerealiseerd vooral voor grate complexe en sectoroverstijgende sociale
fraude. Handhaving en fraudebestrijding gaan alle betrokken partijen aan: CWI, gemeenten,
UWV, de SVB, de Arbeidsinspectie, de SIOD en de beleidsonderdelen van SZW.
Optimale samenwerking in deze keten en probleemloze gegevensoverdracht is van fundamenteel
belang. Alle activiteiten en maatregelen van gemeenten op het gebied van handhaving moeten
naadloos aansluiten bij die van het CWI en omgekeerd. Het CWI heeft als poortwachter aan het
begin van de keten een belangrijke rol bij de controle en verificatie van de gegevens.
In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de middelen die de gemeente kan inzetten met
betrekking tot de handhaving.
Tersprake komen:
- inlichtingenbureau (IB)
- samenloop buitenlandse bankrekeningen met bijstandsuitkeringen;
- Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD);
- behandeling van (anonieme) tips
- werkplekcontroles
- onaangekondigd huisbezoek I bijzonder onderzoek I sociale recherche