Uitgangspunt is dat de verhaalsbijdrage zoveel mogelijk in overeenstemming is en blijft met de financiele omstandigheden van de onderhoudsplichtige. Hiertoe dient met regelmaat een onderzoek te worden ingesteld naar de financiele omstandigheden. Dit onderzoek vindt plaats een per 36 maanden. De gegevens worden van de onderhoudsplichtige gevraagd op een speciaal daarvoor ontworpen formulier en uitwerking vindt ook plaats op een daarvoor ontworpen formulier. Daarnaast wordt binnen een maand na de datum van de toekenningsbeschikking een verhaalsprocedure opgestart. Bijstandsverhaal op onderhoudsplichtigden is een tijdrovend, ingewikkeld en kostbaar proces voor gemeenten. Via deregulering zou deze verhaalsplicht in de Abw kunnen worden vereenvoudigd/gewijzigd waarbij verschillende oplossingsrichtingen denkbaarzijn m.b.t. de berekening, vaststelling en inning van onderhoudsbijdragen. Deze probleemstelling wordt door SZW en gemeenten gedeeld. In het kadervan het Strategisch Akkoord zal hiervooreen oplossing gezocht worden. Hierbij staat voorop dat er een goede voorliggende voorziening komt m.b.t. kinderalimentatie. Als dit lukt kan verhaal worden afgeschaft. Het afschaffen geldt ook voorde onderhoudsplicht jegens de gewezen partner. administratieve sancties Misbruik wordt als een ernstig feit aangemerkt, waaraan gevolgen moeten worden verbonden die in verhouding staan tot het bedrag. De gemeente maakt van de mogelijkheden om sancties te geven gebruik na constatering van misbruik of oneigenlijk gebruik van bijstand. Ditzelfde geldt voor het niet nakomen van de verplichtingen die aan de bijstand verbonden zijn. 3.3. Aanpak van misbruik en fraude inleiding Fraude en misbruik moeten met kracht worden tegengegaan. Met de oprichting van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) is een forse uitbreiding van de totale opsporingscapaciteit gerealiseerd vooral voor grate complexe en sectoroverstijgende sociale fraude. Handhaving en fraudebestrijding gaan alle betrokken partijen aan: CWI, gemeenten, UWV, de SVB, de Arbeidsinspectie, de SIOD en de beleidsonderdelen van SZW. Optimale samenwerking in deze keten en probleemloze gegevensoverdracht is van fundamenteel belang. Alle activiteiten en maatregelen van gemeenten op het gebied van handhaving moeten naadloos aansluiten bij die van het CWI en omgekeerd. Het CWI heeft als poortwachter aan het begin van de keten een belangrijke rol bij de controle en verificatie van de gegevens. In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de middelen die de gemeente kan inzetten met betrekking tot de handhaving. Tersprake komen: - inlichtingenbureau (IB) - samenloop buitenlandse bankrekeningen met bijstandsuitkeringen; - Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD); - behandeling van (anonieme) tips - werkplekcontroles - onaangekondigd huisbezoek I bijzonder onderzoek I sociale recherche

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 45