Signalen overfraude kunnen afkomstig zijn vanuit de eigen organisatie of van buiten de organisatie. De laatste meldingen kunnen weer worden onderscheiden in die van andere uitvoeringsorganen en die van particulieren. Burgers maken zich bij meldingen niet altijd bekend. In principe wordt van anonieme tips geen gebruik gemaakt, tenzij er al een vermoeden van fraude bestaat en de melding relevante informatie en beweringen bevat en deze feitelijk goed zijn onderbouwd. Het is. dan zonder meer een vereiste dat deze informatie op een zeer zorgvuldige wijze wordt behandeld. Het gemiddelde aantal anonieme tips per jaar 2) geven geen aanleiding voorde gemeente om hierop uitgebreid in te gaan. onaangekondigd huisbezoek bijzonder onderzoek (Onaangekondigd) huisbezoek als methode van onderzoek wordt gevolgd als daarvoor in het individuele geval een bijzondere aanleiding bestaat. Dit is het geval als de over de woon- en leefsituatie verstrekte gegevens -bezien in samenhang met de reeds beschikbare informatie- onvoldoende zijn om de gevraagde bijstand toe te kennen, dan wel eenmaal toegekende bijstand voort te zetten. Onaangekondigd huisbezoek wordt gezien als uiterste middel, waarvan pas gebruik wordt gemaakt als andere, minder de privacy bedreigende middelen geen soelaas bieden. Onder minder privacy bedreigende middelen wordt verstaan een administratief onderzoek, een gesprek met de betrokkene en inlichtingen bij derden inwinnen. Afhankelijk van de complexiteit van de zaak en de medewerking van de verdachte zal bij een vermoeden van fraude gebruik gemaakt worden van het team bijzonder onderzoek van de gemeente Leeuwarden. Het team heeft als taak om (opsporings)onderzoek te doen in die gevallen, waarin een aanwijzing is verkregen dat uitkeringsfraude is of wordt gepleegd. De bevindingen worden vastgelegd in rapportages ten behoeve van de afdeling Sociale Zaken en in processen-verbaal voor het Openbaar Ministerie (OM) De samenwerking met Leeuwarden ligt vast in een overeenkomst. De kosten van de medewerkers, inclusief overhead, worden naar rato van het aantal uitkeringsgerechtigden verdeeld over de samenwerkende gemeenten. De gemeente verwacht dat voor 2003 drie zaken bij het team bijzonder onderzoek gemeld zullen worden. prioriteitsstelling Het vervolgingsbeleid is vastgelegd in de Richtlijn sociale zekerheidsfraude van het college van procureurs-generaal. Het vervolgingsbeleid is dat wanneer het bruto-fraudebedrag beneden de P 5.446,- ligt, een procesverbaal en aangifte achterwege blijven en de administratieve boete geldt. Fraudezaken vanaf de P 5.446,- worden aan het openbaar ministerie voorgelegd. Alleen wanneer het Openbaar Ministerie afziet van strafrechtelijke vervolging kan de gemeente nog overgaan tot het opleggen van een administratieve boete. De gemeente moet dat doen binnen een jaar nadat zij door het OM in kennis is gesteld dat van strafvervolging wordt afgezien. De afdoening van de fraude vindt plaats met toepassing van de Wet boeten, maatregelen, ca. Wanneer voor de derde keer binnen vijf jaar sprake is van boetewaardig gedrag wordt aangifte gedaan bij het OM, ongeacht de hoogte van het fraudebedrag. 3.4. Afdoening van geconstateerde fraude algemeen 73 beleidsplan ABW 2003.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 47