Signalen overfraude kunnen afkomstig zijn vanuit de eigen organisatie of van buiten de
organisatie.
De laatste meldingen kunnen weer worden onderscheiden in die van andere uitvoeringsorganen
en die van particulieren.
Burgers maken zich bij meldingen niet altijd bekend. In principe wordt van anonieme tips geen
gebruik gemaakt, tenzij er al een vermoeden van fraude bestaat en de melding relevante
informatie en beweringen bevat en deze feitelijk goed zijn onderbouwd. Het is. dan zonder meer
een vereiste dat deze informatie op een zeer zorgvuldige wijze wordt behandeld.
Het gemiddelde aantal anonieme tips per jaar 2) geven geen aanleiding voorde gemeente om
hierop uitgebreid in te gaan.
onaangekondigd huisbezoek bijzonder onderzoek
(Onaangekondigd) huisbezoek als methode van onderzoek wordt gevolgd als daarvoor in het
individuele geval een bijzondere aanleiding bestaat.
Dit is het geval als de over de woon- en leefsituatie verstrekte gegevens -bezien in samenhang
met de reeds beschikbare informatie- onvoldoende zijn om de gevraagde bijstand toe te kennen,
dan wel eenmaal toegekende bijstand voort te zetten. Onaangekondigd huisbezoek wordt gezien
als uiterste middel, waarvan pas gebruik wordt gemaakt als andere, minder de privacy
bedreigende middelen geen soelaas bieden. Onder minder privacy bedreigende middelen wordt
verstaan een administratief onderzoek, een gesprek met de betrokkene en inlichtingen bij derden
inwinnen. Afhankelijk van de complexiteit van de zaak en de medewerking van de verdachte zal
bij een vermoeden van fraude gebruik gemaakt worden van het team bijzonder onderzoek van de
gemeente Leeuwarden. Het team heeft als taak om (opsporings)onderzoek te doen in die
gevallen, waarin een aanwijzing is verkregen dat uitkeringsfraude is of wordt gepleegd.
De bevindingen worden vastgelegd in rapportages ten behoeve van de afdeling Sociale Zaken en
in processen-verbaal voor het Openbaar Ministerie (OM)
De samenwerking met Leeuwarden ligt vast in een overeenkomst. De kosten van de
medewerkers, inclusief overhead, worden naar rato van het aantal uitkeringsgerechtigden
verdeeld over de samenwerkende gemeenten.
De gemeente verwacht dat voor 2003 drie zaken bij het team bijzonder onderzoek gemeld zullen
worden.
prioriteitsstelling
Het vervolgingsbeleid is vastgelegd in de Richtlijn sociale zekerheidsfraude van het college van
procureurs-generaal. Het vervolgingsbeleid is dat wanneer het bruto-fraudebedrag beneden de P
5.446,- ligt, een procesverbaal en aangifte achterwege blijven en de administratieve boete geldt.
Fraudezaken vanaf de P 5.446,- worden aan het openbaar ministerie voorgelegd.
Alleen wanneer het Openbaar Ministerie afziet van strafrechtelijke vervolging kan de
gemeente nog overgaan tot het opleggen van een administratieve boete. De gemeente moet dat
doen binnen een jaar nadat zij door het OM in kennis is gesteld dat van strafvervolging wordt
afgezien. De afdoening van de fraude vindt plaats met toepassing van de Wet boeten,
maatregelen, ca. Wanneer voor de derde keer binnen vijf jaar sprake is van boetewaardig gedrag
wordt aangifte gedaan bij het OM, ongeacht de hoogte van het fraudebedrag.
3.4. Afdoening van geconstateerde fraude
algemeen
73
beleidsplan ABW 2003.