- toepassing van artikel 79 Abw is beperkt tot gevallen waarin de betrokken persoon tot het
gezinsverband behoort en blijft behoren. Ingeval van een gebroken gezinsrelatie is geen
terugvordering mogelijk, wel verhaal;
- bij de toepassing van artikel 86 Abw en artikel 27IOAW/IOAZ is uitgangspunt dat de kosten
volledig worden terugbetaald. Is betaling ineens niet mogelijk, dan zal betaling in
maandelijkse termijnen kunnen geschieden;
- bij terugbetaling dient rekening gehouden te worden met de volgende regelgeving "algemene
regeling van beslag op loon, sociale uitkeringen en anderen periodieke betalingen" (niet
afdwingbaar);
- de WIK-uitkering is niet vastbaar voor beslag;
- de gemeente zal in het algemeen bij de tenuitvoeringslegging van een besluit een bedrag in
acht dient te nemen, dat gelijk is aan de beslagvrije voet van artikel 475e en 475d
Rechtsvordering;
- de bruto verstrekte bijstand/uitkering wordt teruggevorderd, tenzij nog geen afdracht
loonbelasting/premies sociale verzekeringswetten heeft plaatsgevonden;
- er wordt bruto terugvorderd, indien geen recht bestaat op restitutie in verband met drempel IB;
- er wordt bruto terugvorderd, indien B&W verzuimd hebben gebruik te maken van de
mogelijkheid te verreken met de belastingdienst en de bedrijfsvereniging;
In de beleidsnotitie Wet boeten en maatregelen worden een aantal onderdelen omtrent
terugvordering nader uitgelegd.
Debiteurenbeleid
De gemeente heeft voornemens om in 2003 een debiteurenbeleidsplan te ontwikkelen. Hierin
dient o.a. beschreven te worden wanneereen betalingsherinnering gestuurd wordt,
saldobevestiging, inschakeling van de rechter, inschakeling van de deurwaarde, heffen van
wettelijke rente, wijze van verrekenen ontvangsten etc.
3.5. Beleidsvoornemens/actiepunten:
- slechts 10% van de heronderzoeken kunnen mondeling worden afgedaan;
- de afhandelingstermijn van de heronderzoeken blijft beneden 4% van het aantal uit te voeren
heronderzoeken;
- 70% van de beeindigingsonderzoeken vindt binnen 2 maanden plaats en slechts 30% van de
beeindigingsonderzoeken binnen een termijn van 3 maanden;
- de beleidsnotitie vermogen aanpassen in verband met de nieuwe wijze van vaststellen van het
vermogen;
- de belastingsignalen over 1999 en 2000 afhandelen;
- een actieve opstelling bij het verwerken van de samenloop gevallen van vermogen op
buitenlanse rekeningen;
- de intake en het vergaren van gegevens bij het CWI ten behoeve van de aanvraag verbeteren
en de doorlooptijd van de aanvraag;
- implementatie van het Inlichtingenbureau;
- het onderbrengen van de BBZ en IOAZ bij de gemeente Leeuwarden;
- ontwikkelen van een debiteurenbeleidsplan;
- herziening van de verificatiehandleiding;
- administratie t.a.v. de onderzoeken debiteuren opnieuw inrichten;
- in het kader van de samenwerking dienen de werkprocessen opnieuw beschreven worden.