bemiddeld door het CWI. Vanaf 1 januari 2002 geldt een sluitende aanpak voor alle personen uit de doelgroep die zich vanaf deze datum als werkloos werkzoekende inschrijven bij het CWI, voor zover zij een traject nodig hebben en willen. De gemeenten krijgen van de Minister twee jaar de tijd om ervaring op te doen met deze doelgroep. De subsidie voor toeleidingstrajecten worden geoormerkt toegevoegd aan het scholings- en activeringsbudget Wiw. Deze subsidie mag dus alleen ten behoeve van deze doelgroep worden besteed. Niet bestede middelen worden teruggevorderd. In die twee jaar wordt naar aanleiding van de ervaringen van gemeenten een systeem ontwikkeld, waardoor enerzijds de Minister de gemeenten aan prestatieafspraken bindt en anderzijds het budget ongeoormerkt in het Fonds Werk en Inkomen vloeit. Er is bij de gemeente nog weinig zicht op de kansen en mogelijkheden van deze nieuwe doelgroep. Het is aannemlijk dat een deel van de doelgroep eerst op een werkervaringsplaats en/of een scholingstraject is aangewezen. 4.6. inzet qemeenteliike instrumenten arbeidstoeleiding incentives In de Verordening subsidiebeleid en vrijlating van inkomsten is het gemeentelijk beleid vastgelegd. Deze verordening voorziet in het verstrekken van activiteitensubsidies, vrijlatingen van inkomsten uit deeltijdarbeid, uitstroomsubsidies en scholingssubsidies. De Verordening is in 2002 geactualiseerd. Voor 2003 stelt de gemeente zich tot taak de scholingssubsidies te herzien. Daarnaast zal de gemeente bij de aanvraagprocedure voor een uitkering, tijdens de heronderzoeken en bij beeindigingsrapportages voldoende aandacht dienen te besteden aan deze vormen van subsidieverstrekking, aangezien deze middelen zo optimaal benut dienen te worden. Hiervoor zal in MRE een speciale bijlage bij de beschikking ontwikkeld worden.. bijzondere bijstand buitengewone verwervingskosten Buitengewone verwervingskosten kunnen een drempel vormen voor aanvaarding van betaalde arbeid. Onder omstandigheden kunnen de kosten van woon/werkverkeer of die van kinderopvang ertoe leiden dat het besteedbaar inkomen na aanvaarding van het dienstverband niet veel hoger of zelfs lager is dan tijdens de periode van werkloosheid. Dit doet zich in het bijzonder voor in de situatie waarin deeltijdarbeid wordt aanvaard en de uitkeringsafhankelijkheid blijft voortduren. De gemeente heeft het beleid terzake van bijstand in buitengewone verwervingskosten uitgewerkt op de onderdelen woon/werkverkeer en kinderopvang in de notitie bijzondere bijstand. De gemeente stelt zich zelf tot doel dat optimaal gebruik wordt gemaakt van de bijzondere bijstand door het geven van gerichte voorlichting, tijdens de intakefase en de heronderzoeken. Ook voor 2003 blijft deze regelgeving van kracht. Daarnaast verstrekt de gemeente Ferwerderadiel uit het scholings- en activeringsbudget aan fase 2, 3 en 4 clienten die langer dan 1 jaar een uitkering van de gemeente voor levensonderhoud hebben gehad en uitstromen naar betaald werk boven bijstandsniveau, gedurende 1 maand de reiskosten op basis van het openbaar vervoer. Dit beleid zal ook in 2003 voor de gemeente Leeuwarderadeel geintroduceerd worden. regeling kinderopvang alleenstaande ouders 1996

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 52