Het Rijk biedt de gemeente de mogelijkheid om kinderopvang te realiseren ten behoeve van
alleenstaande ouders die zijn aangewezen op algemene bijstand en die betaalde arbeid
verrichten of een noodzakelijke scholing volgen.
Ook alleenstaande ouders die geen algemene bijstand meer ontvangen wegens het aanvaarden
van arbeid, komen in aanmerking voor deze voorziening, als het gemeentebestuur oordeelt dat
het bekostigen van kinderopvang nog steeds noodzakelijk is om de betaalde arbeid te kunnen
blijven verrichten.
De regeling kan worden verruimd tot die alleenstaande ouders die niet op bijstand zijn
aangewezen maar op een daarmee vergelijkbare uitkering. Deze verbreding kan in individuele
gevallen worden toegepast als het gemeentebestuur meent dat het ontbreken van de bekostiging
van kinderopvang zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
De te realiseren kinderopvang betreft de gebruikelijke vormen van opvang: dagopvang,
buitenschoolse opvang en gastouderopvang.
Wanneer er wordt gekeken naar de toekomst zal de vraag naar kinderopvang alleen maar
toenemen. Een tendens van deze tijd is dat er steeds meer vrouwen toetreden tot de
arbeidsmarkt vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.
Daarnaast stimuleert de gemeente een-ouder gezinnen met kinderen tot 5 jaar, die een uitkering
krachtens de Abw genieten, zich voor full- of parttime arbeid beschikbaar te stellen. De een-
oudergezinnen met kinderen die ouder zijn dan 5 jaar wordt de arbeidsverplichting in zijn geheel
opgelegd.
Gelet op het bovenstaande zal de gemeente ervoor dienen te waken dat er voldoende
kinderopvang plaatsen beschikbaar blijven en zijn. Op dit moment ligt er een
kinderopvangprobleem in het dorp Burdaard van de gemeente Ferwerderadiel. Helaas ontvangt
de gemeente Ferwerderadiel geen financiele middelen uit de 3de stimuleringsmaatregel voor het
realiseren van extra kinderopvangplaatsen, waardoor de gemeente naar andere
financieringsbronnen zal moeten zoeken om in Burdaard kinderopvang mogelijk te maken. Wei
heeft de gemeente een bonus van het Ministerie van VWS ontvangen voor het realiseren van het
aantal kindplaatsen voor 31 december 2001 in Hallum. Gezien de ontwikkeling van de Wet
basisvoorziening kinderopvang (WKB) per 1 januari 2004 streeft de gemeente ernaar in 2003
meer duidelijkheid te krijgen of het mogelijk is in Burdaard kinderopvang te realiseren. In de
gemeente Leeuwarderadeel zijn geen wachtlijsten met betrekking tot de kinderopvang.
Met de nieuwe regeling WBK zal de huidige aanbodgestuurde voorziening van kinderopvang
omzet worden naar een vraaggestuurde voorziening. Ouders krijgen zelf, afhankelijk van hun
inkomen, rechtop een bijdrage voorde kosten van kinderopvang. Daarmee zullen vraag en
aanbod van kinderopvang beter op elkaar gaan aansluiten. Naast de financiering, regelt de WBK
ook de basiskwaliteitseisen van kinderopvang. Ook een betere afstemming van werktijden,
schooltijden, winkeltijden en openingstijden van maatschappelijke voorzieningen kan
economische en maatschappelijke winst opleveren. Daartoe zullen onder meer een aantal
experimenten op lokaal en regionaal niveau worden ondersteund.
Hoogte van de uitkeringen
Toeslagen: Het toeslagenbeleid voor bepaalde categorieen alleenstaanden en
alleenstaande ouders op de door de centrale overheid genormeerde basisuitkeringen, zoals
dat door de gemeenten bij verordening is vastgelegd, wordt in 2003 voortgezet.
Verlagingen: Dit geldt eveneens voor het verlagingenbeleid voor de uitkeringen van
gehuwden en daarmee gelijkgestelde samenwonenden.
Aangezien het huidige toeslagenbeleid goed voldoet, worden geen ingrijpende wijzigingen
verwacht.