bijstand voor de buitengewone verwervingskosten, de wettelijke inkomstenvrijlating en het opstellen van bijvoorbeeld trajectplannen. In de laatstbedoelde situatie heeft het uitvoeringsorgaan de bevoegdheid om op basis van een belangenafweging in het individuele, concrete geval de arbeidsverplichting niet op te leggen of daarvan tijdelijk ontheffing te verlenen. Ziekte van de belanghebbende of de zorg voor een kind ouder dan 5 jaar dat om opvoedkundige redenen extra aandacht vraagt kan een reden zijn voor tijdelijke ontheffing. Ook het doorlopen van een intensief zorgtraject van een verslaafde kan een zodanige indicatie vormen. Het uitvoeringsorgaan heeft niet de vrijheid om algehele of gedeeltelijke ontheffing te verlenen op de enkele grondslag dat de afstand tot de arbeidsmarkt vooralsnog onoverbrugbaar is. Indeling in fase 4 is op zich ontoereikend voor ontheffing. Overigens heeft de gebleken (grate) afstand tot de arbeidsmarkt wel gevolgen voor de frequentie en de wijze waarop de gemeente nagaat of de belanghebbende voldoet aan hetgeen redelijkerwijs van hem kan worden verwacht uit oogpunt van arbeidsinschakeling. De gemeente Ferwerderadiel wordt voor het juist toepassen van de arbeidsverplichtingen gebruik gemaakt van een beleidsnotitie uitvoeringsregels met betrekking tot de arbeidsverplichtingen. Deze beleidsnotitie zal in 2003 ook voorde gemeente Leeuwarderadeel gebruikt worden. Daarnaast stelt de gemeente zich tot doel om met name bij het zittend bestand van geval tot geval tijdens het heronderzoek te beoordelen of een eventuele reeds verleende ontheffing van de arbeidsverplichting kan vervallen. Gelet op de noodzaak om voortdurend de gemaakte afspraken tussen client en gemeente te volgen, is een regelmatige toetsing nodig op het al dan niet voortzetten van de ontheffing van een of mee'rdere arbeidsverplichtingen, indien een ontheffing eenmaal is verleend. Daarnaast zal opnieuw worden bezien of ontheffingen voor onbepaalde tijd verstrekt zijn, aangezien een individuele ontheffing altijd aan een bepaalde periode gebonden is. In het licht van de wens om te komen tot een vergroting van de arbeidsparticipatie van ouderen ligt het voor de hand om ook bijstandsgerechtigden van 57/4 jaar en ouder een passend re'integratieaanbod te doen. Zij zijn verplicht om zo'n passen aanbod te aanvaarden (voor bijstandsgerechtigden die voor 1 mei 1999 5714 jaar of ouder waren geldtdeze benadering niet). Ook met het oog op het vervallen van de wettelijke vrijstelling van de solliciatieplicht in 2003 voor mensen van 5714 jaar en ouder zal met ingang van deze datum meer aandacht besteedt moeten worden aan een passende arbeidsaanbod. Wel stromen in 2003 een aantal uitkeringsgerechtigden uit t.g.v. het bereiken van de 65-jarige leeftijd. Onderde lOAW'ers en lOAZ'ers ligt het percentage zelfs op 14%. Het verloop van het aantal lOAW-ers en lOAZ'ers voor de gemeente ziet er als volgt uit: Jaartal Ferwerderadiel Leeuwarderadiel Op 01-11-2002 33 26 2002 - 2 2003 8 - 2004 5 14 2005 6 4 2006 8 2 inhoud actieve sollicitatieplicht Op de belanghebbende rust de verplichting al het mogelijke te doen om (weer) in de situatie te komen dat hij zelf in de noodzakelijke kosten van het bestaan kan voorzien.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 60