bijstand voor de buitengewone verwervingskosten, de wettelijke inkomstenvrijlating en het
opstellen van bijvoorbeeld trajectplannen.
In de laatstbedoelde situatie heeft het uitvoeringsorgaan de bevoegdheid om op basis van een
belangenafweging in het individuele, concrete geval de arbeidsverplichting niet op te leggen of
daarvan tijdelijk ontheffing te verlenen. Ziekte van de belanghebbende of de zorg voor een kind
ouder dan 5 jaar dat om opvoedkundige redenen extra aandacht vraagt kan een reden zijn voor
tijdelijke ontheffing. Ook het doorlopen van een intensief zorgtraject van een verslaafde kan een
zodanige indicatie vormen.
Het uitvoeringsorgaan heeft niet de vrijheid om algehele of gedeeltelijke ontheffing te verlenen op
de enkele grondslag dat de afstand tot de arbeidsmarkt vooralsnog onoverbrugbaar is. Indeling in
fase 4 is op zich ontoereikend voor ontheffing. Overigens heeft de gebleken (grate) afstand tot de
arbeidsmarkt wel gevolgen voor de frequentie en de wijze waarop de gemeente nagaat of de
belanghebbende voldoet aan hetgeen redelijkerwijs van hem kan worden verwacht uit oogpunt
van arbeidsinschakeling.
De gemeente Ferwerderadiel wordt voor het juist toepassen van de arbeidsverplichtingen gebruik
gemaakt van een beleidsnotitie uitvoeringsregels met betrekking tot de arbeidsverplichtingen.
Deze beleidsnotitie zal in 2003 ook voorde gemeente Leeuwarderadeel gebruikt worden.
Daarnaast stelt de gemeente zich tot doel om met name bij het zittend bestand van geval tot
geval tijdens het heronderzoek te beoordelen of een eventuele reeds verleende ontheffing van de
arbeidsverplichting kan vervallen.
Gelet op de noodzaak om voortdurend de gemaakte afspraken tussen client en gemeente te
volgen, is een regelmatige toetsing nodig op het al dan niet voortzetten van de ontheffing van een
of mee'rdere arbeidsverplichtingen, indien een ontheffing eenmaal is verleend. Daarnaast zal
opnieuw worden bezien of ontheffingen voor onbepaalde tijd verstrekt zijn, aangezien een
individuele ontheffing altijd aan een bepaalde periode gebonden is.
In het licht van de wens om te komen tot een vergroting van de arbeidsparticipatie van ouderen
ligt het voor de hand om ook bijstandsgerechtigden van 57/4 jaar en ouder een passend
re'integratieaanbod te doen. Zij zijn verplicht om zo'n passen aanbod te aanvaarden (voor
bijstandsgerechtigden die voor 1 mei 1999 5714 jaar of ouder waren geldtdeze benadering niet).
Ook met het oog op het vervallen van de wettelijke vrijstelling van de solliciatieplicht in 2003 voor
mensen van 5714 jaar en ouder zal met ingang van deze datum meer aandacht besteedt moeten
worden aan een passende arbeidsaanbod.
Wel stromen in 2003 een aantal uitkeringsgerechtigden uit t.g.v. het bereiken van de 65-jarige
leeftijd. Onderde lOAW'ers en lOAZ'ers ligt het percentage zelfs op 14%.
Het verloop van het aantal lOAW-ers en lOAZ'ers voor de gemeente ziet er als volgt uit:
Jaartal
Ferwerderadiel
Leeuwarderadiel
Op 01-11-2002
33
26
2002
-
2
2003
8
-
2004
5
14
2005
6
4
2006
8
2
inhoud actieve sollicitatieplicht
Op de belanghebbende rust de verplichting al het mogelijke te doen om (weer) in de situatie te
komen dat hij zelf in de noodzakelijke kosten van het bestaan kan voorzien.