compenseren van de armoedeval wordt mogelijk gekozen tot het vergroten van de kloof tussen uitkering en loon uit arbeid. Dit wordt onder andere bereikt door het afschaffen van de categoriale bijzondere bijstand en het versoberen van de uitkering. 5.2. Schuldhulpverleninq Ook schuldhulpverlening is van essentieel belang in activeringstrajecten. In de eerste plaats omdat problematische schulden bij bijstandsgerechtigden te veel afhouden van activeringstrajecten en in de tweede plaats om te voorkornen dat na werkaanvaarding een terugval plaats vindt. De gemeente is aangesloten bij het BISH, een samenwerkingsverband van gemeenten, GKB, maatschappelijk werk en de dr. Kuno van Dijk Stichting. De gemeente stelt zich als doel mensen met problematische schulden bij^aanvang van de uitkering door te verwijzen naar het BISH. Echter hierbij dient wel rekening te worden gehouden met het maximaal aantal plaatsen per jaar in het BISH. Jaarlijks dient geevalueerd te worden of het aantal ingekochte BISH-plaatsen ook uitgebreid of ingekort dienen te worden. Op basis van een prognose van het aantal klanten dat zich naar verwachting jaarlijks zal aanmelden bij het BISH en daarmee samenhangende doorverwijzingen naar het Maatschappelijk werk/Dr Kuno voor budgetbegeleiding ziet er voor 2003 voor Ferwerderadiel als volgt uit: PRODUCTEN AANTAL PRIJS TOTAAL Schuldregelinqsaanvragen 17 nj) 560,-- tfy 9.520,- Budqetbeheer uitgebreid 25 Tfy 480," Ify 12.000," Budqetbeheer beperkt 8 rrt> 160,-- rrj) 1.280,- Budqetbegeleiding 6 fty 552,71 1 3.316,26 De gemeente Leeuwarderadeel heeft ook een prognose van het aantal klanten dat zich naar verwachting jaarlijks zal aanmelden bij het BISH voor 2003 ontvangen. Echter deze cijfers zijn niet realistisch, omdat de prognose een verdubbeling laat zien t.o.v. vorig jaar. Hierover wordt momenteel overleg gevoerd met het BISH. 5.3 Wet Schuldsanerinq Natuurliike Personen (WSNP) Deze wet biedt aan schuldenaren met problematische schulden de mogelijkheid binnen redelijke termijn opnieuw met een schone lei te beginnen. Hiervoor moet een schuldenaar bij de rechter een beroep doen op een wettelijke schuldsaneringsregeling. De schuldenaar moet hierbij een verklaring van de gemeente kunnen overleggen, waarin duidelijk wordt gemaakt dat een minnelijke schuldregeling niet tot de mogelijkheden behoort. Door de WSNP zullen schuldeisers, om extra kosten te vermijden, eerder bereid zijn tot een minnelijke schikking. In een minnelijke regeling wordt door de verschillende betrokken partijen, schuldenaar, schuldeisers en schuldbemiddelaars, vrijwillig geregeld hoe de schuldenproblematiek aangepakt zal worden. Binnen een minnelijke regeling valt meestal meer te vorderen, omdat bij WSNP de kosten van bewindvoering worden meegnomen. Bij de gemeente bestaat soms een discrepantie tussen het wel willen meewerken aan de totstandkoming van een saneringskrediet in het kader van de WSNP, en het niet altijd kunnen meewerken binnen de bestaande regelgeving. De gemeente verwijst personen door naar het Bureau Integrate Schuldhulpverlening (BISH) terwijl zij niet akkoord kunnen gaan meteen schuldsanering wanneer er sprake is van een verwijtbare vordering. 5.4. Bijzondere bijstand (alqemeen)

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 64