In de gemeente Ferwerderadiel wordt de geldende beleidsnotitie bijzondere bijstand gehandhaafd.
Wei verdient het aanbeveling om in 2003 het beleid voor bijzondere bijstandsverlening te
actualiseren. Hierbij dienen de ontwikkelingen in het centrale en lokale minimabeleid te worden
betrokken. Voor het hanteren van normbedragen wordt gebruik gemaakt van de cijfers die door het
Nibud worden vastgesteld en gepubliceerd.
Voor de gemeente Leeuwarderadeel zal in 2003 een beleidsnotitie bijzondere bijstand ontwikkeld
worden.
5.5. Minimabeleid
In het kader van de Agenda voor de Toekomst is het uitgangspunt dat het gemeentelijk
minimabeleid zich richt op enerzijds het activeren van mensen, waarbij de armoedeval zoveel
mogelijk wordt voorkomen, en anderzijds het ondersteunen van mensen met een zeer grate
afstand tot de arbeidsmarkt.
De gemeenten verstrekken op grand van het minimabeleid aan alleenstaande ouders en
gehuwden met ten laste komende kinderen op bijstandsniveau op jaarbasis een bedrag
beschikbaargesteld voor deelname van ten laste komende kinderen aan maatschappelijke
activiteiten en de schoolkosten. De gemeente zal ook in 2003 deze twee regelingen handhaven.
Daarnaast wordt op grand van het minimabeleid voor mensen op bijstandsniveau de gemeentelijke
belastingen kwijt gescholen en selecteert de gemeente Ferwerderadiel uit het uitkeringsbijstand elk
jaar een aantal gezinnen die een vakantie krijgen aangeboden.
5.6. Cateqoriale bijzondere bijstand
Per 1 januari 2004 wordt de categoriale bijzondere bijstand afgeschaft. Conform het Strategisch
Akkoord wordt de beleidsruimte voor gemeenten om een eigen inkomensbeleid te voeren
beperkt. De bijstand wordt weer vangnet; dat wil zeggen dat in bijzondere, individuele gevallen
ondersteuning kan worden verleend, terwijl aanvullende inkomensondersteuning kan worden
verleend aan langdurige minima (zonder arbeidsmarktperspectief)
Dit betekent dat de categoriale bijzondere bijstand voor duurzame gebruiksgoederen in deze
vorm in 2003 nog eenmaal verstrekt kan worden.
Wei mag de gemeente aanvullende inkomensondersteuning geven aan mensen die langdurig van
een minimuminkomen rondkomen en geen uitzicht hebben op werk. Hiervoor is een wetvoorstel
voorbereid, namelijk "lang-laag". Het wetsvoorstel beoogt het volgende:
- een vermindering van de armoedeval;
- een gerichte bijdrage aan de armoedebestrijding;
- meer rechtsgelijkheid tussen gemeenten op het terrain van de inkomensondersteuning;
- meer nadruk op het generieke rijksinkomensbeleid;
- een versterking van de sluitende aanpak en de controle daarop.
Het voorstel is een landelijke maatregel in de Abw op grand waarvan mensen die minstens drie
jaar ononderbroken aangewezen zijn geweest op een inkomen op het sociale minimum
(=bijstandsnorm) jaarlijks op aanvraag in aanmerking kunnen komen voor een aanvullenden
uitkering. De aanvullende uitkering kan alleen worden toegekend, indien wordt vastgesteld dat
betrokkene in dat jaar geen kans op werk heeft. De gemeente dient dus te toetsen of betrokkene
voldoende inspanningen heeft betracht. Hierbij kan het advies van het CWI betrokkenen worden.
Deze toets is onderwopen aan het toezicht door Inspectie Werk en Inkomen (IWF). Invoering is
gepland bij de reeds aangekondigde herziening van de Abw per 1 januari 2004.