21 Via het bodembeheerplan, het bestemmingsplan en andere ter beschikking staande instrumenten willen we bescherming bieden aan cultuurhistorische of archeologische aspecten (bv. terpen en oude zeedijken). Doel is de huidige cultuurhistorische of archeologische waarden te behouden. 7 Voorkomen onacceptabele risico's Wij willen burgers inzicht verschaffen in de situatie ten aanzien van risicovolle bedrijven. Hiertoe gebruiken we de kanalen als de gemeentegids en de Stienser Omroeper. Ook via onze website en de link naar de risicokaart van Fryslan worden burgers gemformeerd. Vestiging van risicovolle bedrijven in de woonomgeving gaan we voorkomen langs planologische weg. Via vergunningverlening en handhaving zullen wij (milieu)risico's zo ver mogelijk beperken. Het gemeentelijk "Rampenplan" (vastgesteld op 27 September 2001) is operationeel. Door alert te zijn op wijzigingen, overleg te voeren met betrokken instanties en oefeningen te organiseren zullen we het plan actueel houden. Ook ten aanzien van dit plan gaan we open communiceren met de burgers. 8 Toepassen duurzaam waterbeheer In overleg met de waterschappen gaat de gemeente de mogelijkheden onderzoeken om het water meer duurzaam te beheren, inclusief de mogelijke rol van de gemeente daarin. De focus ligt op het tegengaan van verdroging en de verbetering van de waterkwaliteit. Hierbij wordt sterk rekening gehouden met de functie van het water in het betreffende gebied. Belangrijke uitgangspunten zijn tevens: Berging van het water zo veel mogelijk in het gebied; zo weinig mogelijk gebiedsvreemd water. Vergroten belevingswaarde. Rekening houden met natuurlijk watersysteem. Afkoppelen verhard oppervlak. 9 Aanpak lozingen afvalwater op oppervlaktewater De gemeente heeft een inventarisatie gemaakt van de niet-gerioleerde panden. Het gaat in totaal om 225 panden. In de looptijd van het nieuwe "Gemeentelijk RioleringsPlan" (GRP) 2002-2006 zal de sanering aan bod komen, ofwel via aansluiting op het riool ofwel via de aanschaf van een IBA (Individuele Behandeling Afvalwater). Momenteel wordt gewerkt aan een plan van aanpak. Doelstelling is om de situatie voor 2005 te saneren. Hierbij wordt ook aandacht gegeven aan vervangingsinvesteringen. In de gemeente zijn geen risicovolle overstorten aanwezig. 10 Structured uitvoering geven aan bedrijfsinterne milieuzorg Ook de milieubelasting die we tengevolge van onze eigen werkzaamheden (energieverbruik kantoren, afval, groenvoorziening, etc) veroorzaken gaan we zo veel als mogelijk beperken. We richten ons hierbij op haalbare, pragmatische maatregelen. Op basis van een reeds verrichte milieuanalyse, het reeds opgezette instrumentarium en de gemeentelijke notitie "Bedrijfsinterne milieuzorg" (vastgesteld d.d. 29 mei 1997) gaan wij structureel uitvoering geven aan bedrijfsinterne milieuzorg. In 2004 moet hiertoe een systeem operationeel zijn. Door doelen en maatregelen te formuleren en de uitvoering te monitoren willen wij continu inzicht houden in de milieubelasting en deze trachten te verminderen. Bijzondere aandacht geven we aan energiebesparing en duurzame inkoop. 1)1 IV Milieu en Infrastructuur BV gemeente Leeuwarderadeel/Milieubeleidsplan R-nnnm20030094 2 mei 2003, versie 3 -21 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 62