Terug in de tiid vanaf 1995 De SMWF is in 1995 ontstaan uit een fusie tussen vier eerdere instellingen voor maatschappelijk werk gevestigd te Franeker, Drachten, Heerenveen en Dokkum. Medio 1995 is ook door uw raad ingestemd met deze fusie en de subsidiesystematiek in de vorm van een budgetfinanciering naar rato van het aantal hulpeenheden. Deze gefuseerde instelling heeft als gevolg van financiele, organisatorische en bestuurlijke problemen echter nooit optimaal kunnen functioneren. Mede daarom werd er in 1999 door alle 23 subsidierende gemeenten ingestemd met een reorganisatie met als doel het realiseren van een financieel gezonde instelling voor het algemeen maatschappelijk werk. In mei 2001 is door uw raad ingestemd met een reorganisatiebudget voor de SMWF. Bij de berekening van dat reorganisatiebudget is toentertijd overigens wel uitgegaan van een correctie op inwonersaantallen (naar rato van het aantal inwoners dat in verhouding amw afiieemt van de SMWF). Vervolgens is onder leiding van bureau KPMG en de vier zogenaamde "kemgemeenten" (Opsterland, Dongeradeel, Heerenveen en Franekeradeel) door middel van een werkgroep een reorganisatieplan opgesteld. Dit plan is geleidelijk aan ingevoerd; alleen ontbrak in mei 2002 nog een nieuwe fmancieringssystematiek voor de SMWF. Deze zou volgens de afspraken uiterlijk op 1 januari 2004 in werking moeten treden. Vanaf 2002/2003 Een werkgroep samengesteld uit vertegenwoordigers van de diverse gemeenten, waaronder Smallingerland, Franekeradeel en Het Bildt en ondersteund door bureau KPMG is met een nieuwe opzet gekomen. Bij deze ambtelijke voorbereiding was behalve ruimte voor allerlei vragen geen gelegenheid tot het geven van individueel gemeentelijke reacties op het uiteindelijk voorliggende voorstel en het cijfermateriaal. Vervolgens is er door de kemgemeenten op 14 november 2002 een bestuurlijk portefeuillehoudersoverleg georganiseerd in het gemeentehuis van Smallingerland te Drachten voor alle 23 subsidierende gemeenten van de SMWF. Uit de presentatie van de nieuwe fmancieringssystematiek bleek dat de uitwerking voor de "dubbele gemeenten" financieel zeer ongunstig uitviel. Na een overleg tussen de kemgemeenten en de G4 op 6 februari 2003 te Beetsterzwaag zou een mogelijke oplossing kunnen worden gezocht in een goed financieel samenspel tussen beide aanbieders van het amw en de deelnemende gemeenten. Maar na een periode van overleg, ontwikkelen van voorstellen en tegenvoorstellen en besprekingen op ambtelijk en bestuurlijk niveau, bleek plotseling geen oplossing mogelijk te zijn. Er kwam geen enkele speelruimte van de 19 gemeenten. Vervolgens werd door de 'kemgemeenten' op 10 april 2003 in Drachten een besluitvormend portefeuillehoudersoverleg belegd met als doel te komen tot defmitieve besluitvorming over invoering van de nieuwe fmancieringssystematiek per 1 januari 2004. Tijdens dit overleg hebben de "dubbele gemeenten" opnieuw overduidelijk aangegeven de nieuwe fmancieringssystematiek onredelijk te vinden. De andere 19 gemeenten, uitgezonderd dus de G4, hebben tijdens dit overleg ingestemd met de invoering van de nieuwe fmancieringssystematiek. Aan het eind van het overleg werd door de 'kemgemeenten' (vertegenwoordigers van de 19 gemeenten) toegezegd nog een laatste poging te willen ondememen om het samenwerkingsverband van alle 23 gemeenten t.b.v. de Stichting Maatschappelijk Werk "Fryslan" in stand te houden. Het initiatief hiertoe zou van de 'kemgemeenten' uitgaan. Ook deze poging heeft tot niets geleid; sterker nog: nog voordat de zaak inhoudelijk werd opgepakt ontstond er al verschil van mening over wie het initiatief zou nemen. Achteraf kan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 70