Terug in de tiid vanaf 1995
De SMWF is in 1995 ontstaan uit een fusie tussen vier eerdere instellingen voor
maatschappelijk werk gevestigd te Franeker, Drachten, Heerenveen en Dokkum. Medio 1995
is ook door uw raad ingestemd met deze fusie en de subsidiesystematiek in de vorm van een
budgetfinanciering naar rato van het aantal hulpeenheden.
Deze gefuseerde instelling heeft als gevolg van financiele, organisatorische en bestuurlijke
problemen echter nooit optimaal kunnen functioneren.
Mede daarom werd er in 1999 door alle 23 subsidierende gemeenten ingestemd met een
reorganisatie met als doel het realiseren van een financieel gezonde instelling voor het
algemeen maatschappelijk werk.
In mei 2001 is door uw raad ingestemd met een reorganisatiebudget voor de SMWF. Bij de
berekening van dat reorganisatiebudget is toentertijd overigens wel uitgegaan van een
correctie op inwonersaantallen (naar rato van het aantal inwoners dat in verhouding amw
afiieemt van de SMWF).
Vervolgens is onder leiding van bureau KPMG en de vier zogenaamde "kemgemeenten"
(Opsterland, Dongeradeel, Heerenveen en Franekeradeel) door middel van een werkgroep een
reorganisatieplan opgesteld. Dit plan is geleidelijk aan ingevoerd; alleen ontbrak in mei 2002
nog een nieuwe fmancieringssystematiek voor de SMWF. Deze zou volgens de afspraken
uiterlijk op 1 januari 2004 in werking moeten treden.
Vanaf 2002/2003
Een werkgroep samengesteld uit vertegenwoordigers van de diverse gemeenten, waaronder
Smallingerland, Franekeradeel en Het Bildt en ondersteund door bureau KPMG is met een
nieuwe opzet gekomen. Bij deze ambtelijke voorbereiding was behalve ruimte voor allerlei
vragen geen gelegenheid tot het geven van individueel gemeentelijke reacties op het
uiteindelijk voorliggende voorstel en het cijfermateriaal.
Vervolgens is er door de kemgemeenten op 14 november 2002 een bestuurlijk
portefeuillehoudersoverleg georganiseerd in het gemeentehuis van Smallingerland te
Drachten voor alle 23 subsidierende gemeenten van de SMWF.
Uit de presentatie van de nieuwe fmancieringssystematiek bleek dat de uitwerking voor de
"dubbele gemeenten" financieel zeer ongunstig uitviel. Na een overleg tussen de
kemgemeenten en de G4 op 6 februari 2003 te Beetsterzwaag zou een mogelijke oplossing
kunnen worden gezocht in een goed financieel samenspel tussen beide aanbieders van het
amw en de deelnemende gemeenten. Maar na een periode van overleg, ontwikkelen van
voorstellen en tegenvoorstellen en besprekingen op ambtelijk en bestuurlijk niveau, bleek
plotseling geen oplossing mogelijk te zijn. Er kwam geen enkele speelruimte van de 19
gemeenten.
Vervolgens werd door de 'kemgemeenten' op 10 april 2003 in Drachten een besluitvormend
portefeuillehoudersoverleg belegd met als doel te komen tot defmitieve besluitvorming over
invoering van de nieuwe fmancieringssystematiek per 1 januari 2004. Tijdens dit overleg
hebben de "dubbele gemeenten" opnieuw overduidelijk aangegeven de nieuwe
fmancieringssystematiek onredelijk te vinden. De andere 19 gemeenten, uitgezonderd dus de
G4, hebben tijdens dit overleg ingestemd met de invoering van de nieuwe
fmancieringssystematiek. Aan het eind van het overleg werd door de 'kemgemeenten'
(vertegenwoordigers van de 19 gemeenten) toegezegd nog een laatste poging te willen
ondememen om het samenwerkingsverband van alle 23 gemeenten t.b.v. de Stichting
Maatschappelijk Werk "Fryslan" in stand te houden. Het initiatief hiertoe zou van de
'kemgemeenten' uitgaan.
Ook deze poging heeft tot niets geleid; sterker nog: nog voordat de zaak inhoudelijk werd
opgepakt ontstond er al verschil van mening over wie het initiatief zou nemen. Achteraf kan