Wat betreft de ontwikkeling van onze eigen gemeente, kan er teruggeblikt worden op een aantal lichtpunten. Het minimale contingent woningen dat Leeuwarderadeel momenteel mag bouwen zal worden uitgebreid. De WD heeft daar altijd voor gepleit en is blij dat het nu uiteindeiijk toch zover is gekomen. De Zorggroep Noorderbreedte heeft te kennen gegeven een nieuw verzorgingshuis in Stiens te willen vestigen, hetgeen een impuls voor de werkgelegenheid met zich meebrengt. De WD steunt deze ontwikkeling van harte. In samenwerking met de Ondernemersvereniging Leeuwarderadeel wordt gewerkt aan de herinrichting en opwaardering van het centrum. Gelukkig gaat de schop binnenkort de grond in, maar dat had natuurlijk al veel eerder moeten gebeuren. 2. Inhoudelijke reactie op de ontwerp begroting. Naar aanleiding van het toverstuk, oftewel de ontwerp begroting heeft de WD een aantal opmerkingen. Het gevolg van een sluitende begroting met 338,- is, dat er in hef kader van de weerstandscapaciteit geen enkele ruimte is op de begroting. Bij een ongewijzigd beleid zullen de begrotingen van 2005 t/m 2007 zelfs een tekort laten zien van respectieveiijk 192.000,-, 292.000 en 246.000,- Een belangrijke oorzaak daarvan is ongetwijfeld de afbouw van het btw-compensatiefonds. Tijdens de algemene beschouwingen van vorig jaar heeft de WD er reeds op gehamerd, dat de gemeente Leeuwarderadeel moet anticiperen op deze ontwikkeling. Om de vermindering van de inkomsten uit Den Haag zo goed mogelijk op te vangen moet er een visie c.q. beleid komen over de wijze waarop onze gemeente deze financiele tegenvaller denkt op te lossen. Naast de ruimte op de begroting kan onbenutte belastingcapaciteit ook een betere weerstandscapaciteit van de gemeente tot gevolg hebben. Onbenutte belastingcapaciteit is het verschil tussen de door de gemeente gehanteerde tarieven voor de OZB en de tarieven welke worden gehanteerd voor de berekening van de artikel 12 aanvraag. De tarieven van de gemeente Leeuwarderadeel liggen hoger dan de tarieven welke voor de aanvraag van de artikel 12 worden gehanteerd. Daarom is er dan ook geen sprake van onbenutte belastingcapaciteit bij Leeuwarderadeel. Oftewel, gemeente Leeuwarderadeel vraagt van haar burgers een hogere belastingbijdrage dan gemeenten die als gevolg van financiele problemen een artikel 12 gemeente zijn geworden. De WD is van menig dat dit een kwalijke zaak is. Wanneer de OZB wordt afgeschaft betekent dat een belastingverlichting voor inwoners van gemeenten met hoge OZB tarieven. Leeuwarderadeel is daarvan in Friesland een voorbeeld. De inkomstenderving die daarmee gepaard gaat, zal worden gecompenseerd door een hogere verstrekking van algemene middelen door het Rijk aan de gemeenten. De gelden worden dan waarschijnlijk gelijkelijk verdeeld. Voor gemeenten met lage OZB tarieven impliceert dat een meevaller, voor gemeenten met een hoge OZB daarentegen een tegenvaller. Ook op deze ontwikkeling moet tijdig worden geanticipeerd. Dat de raad nog niet anticipeert op net genoemde te verwachten financiele tegenvallers werd onlangs tijdens de behandeling van de rekening 2002 nog eens ondubbelzinnig duidelijk. Het college van b&w stelde voor - waarschijnlijk met het oog op de financiele donkere wolken die komen aandrijven - om het overschot op de rekening te reserveren. De WD was zeer ingenomen met het voorstel van b&w. Het is immers van belang om in tijden van economische teruggang wat "fleis om'e bonken te hawwen".

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 40