beslissingsbevoegd. Gewezen is op de mogelijkheid om een principeverzoek in te dienen waarbij om
een standpunt van de gemeenteraad wordt gevraagd.
Op die manier kan beter ingeschat worden wat de kans van slagen is alvorens een bouwaanvraag
ingediend wordt. Vervolgens heeft Talant een principe-verzoek ingediend voor het
woonzorgcomplex en de kwekerij/tuincentrum.
Wat betreft het verzoek voor een kwekerij/hoveniersbedrijf geeft Talant aan dat met
hoveniersbedrijf Holwerda uit Stiens wordt gesproken over de verplaatsing van het bedrijf naar deze
locatie. Naast de familie Holwerda zullen 6 tot 10 clienten en hun begeleiders van Talant een
werkplek in de kas vinden. De aard en de omvang van de locatie en de positie van de familie
Holwerda is nog niet precies bekend Globaal wordt gedacht aan een kwekerij annex tuincentrum.
Voor de kwekerij is ongeveer 400 m2 kasmimte nodig, een loods (bestaande bebouwing) en voor
het tuincentrum een verkoopruimte van ongeveer 100 m2. De totaal nieuw te bouwen ruimte komt
daarmee op 500 m2.
Het perceel Trijehoeksdyk 1 valt binnen de grenzen van het bestemmingsplan Aldlan (vastgesteld 29
juni 1995 en goedgekeurd 12 oktober 1995) en is de bestemming Wonen toegekend. Binnen deze
bestemming is de bestaande woning toegestaan. Aan de hand van het verzoek bleek dat
medewerking aan het woonzorgcomplex mogelijk is middels een vrijstellingsprocedure op grond van
artikel 19,3 WRO. In deze procedure is onst college beslissingsbevoegd. Wij hebben per besluit
van 23 September aangegeven in principe akkoord te gaan met een woonzorgcomplex op deze
locatie. Voor een motivatie hieromtrent veiwijzen wij u naar de ter inzage liggende stukken. Ten
aanzien van de kwekerij annex tuincentrum bleek dat medewerking uitsluitend mogelijk is middels
een vrijstellingprocedure op grond van artikel 19, lid 1 WRO, de zogenaamde zelfstandige
projectprocedure. In deze procedure is de gemeenteraad beslissingsbevoegd en dienen
Gedeputeerde Staten een verklaring van geen bezwaar af te geven. Om toepassing te kunnen geven
aan een dergelijke procedure is een goede ruimtelijke onderbouwing vereist.
Argumenten:
Voor de beoordeling is het van belang om te bepalen of het perceel tot de bebouwde kom kan
worden gerekend, of dat het in het buitengebied ligt. Dit is van belang in verband met de geldende
beleidskaders. Alhoewel het perceel aan de rand van het doip Stiens ligt en tevens buiten het bord
voor de bebouwde kom ligt zijn wij van mening dat het perceel planologisch gezien wel tot de
bebouwde kom moet worden gerekend. Hiervoor zijn de volgende redenen. Het perceel is gelegen
binnen de grenzen van het bestemmingsplan Aldlan. Dit bestemmingsplan wordt tot de bebouwde
kom gerekend. Weliswaar is het omliggende perceel nog weiland, maar het is wel de bedoeling dit
gebied in de toekomst te bebouwen (op het moment dat er contingenten beschikbaar zijn).
Daardoor komt dit perceel tussen de bebouwing te liggen. Daarbij ligt het perceel heel dicht bij de
reeds bestaande bebouwing van Aldlan. Het perceel mag dan wel buiten het bord bebouwde kom
liggen, volgens jurisprudentie moet ook gekeken worden naar de aard en ligging van de bebouwing
ten opzichte van de omgeving. Nu geconcludeerd is dat het perceel binnen de bebouwde kom ligt
moet bekeken worden of er in principe een vrijstelling kan worden verleend.