teit en kwaliteit van de CWI-intakers en omdat het geautomatiseerde uitwisselings-
verkeer van gegevens nog niet operationeel is. In de loop van 2002 is hierin gelukkig
wel verbetering gekomen. Wei blijkt uit de interne controle dat de kwaliteit van de
onderzoeken is verbeterd ten opzichte van 2001De verifiering van de gegevens is
zorgvuldiger geworden.
Toch verdient dit punt vooral met de invoering van de Wet Werk en Bijstand per 1
januari 2004, waarbij de gemeente alle financiele verantwoordelijk toebedeeld krijgt,
grote aandacht. De instroom van werkloze mensen bij de poort (het CWI) zal vanaf
deze datum nog meer dan voorheen zoveel mogelijk dienen te worden voorkomen.
Uitkeringsgerechtigden die een uitkering ontvangen, leveren maandelijks een recht-
matigheidsonderzoekformulier (ROF'je) bij de gemeente in. Dit formulier heeft tot
doel belanghebbende te herinneren aan de inlichtingenplicht. Op het formulier moet
worden aangegeven of er voor de bijstand relevante wijzigingen zijn geweest of op
stapel staan. Daarbij valtte denken aan: inkomsten, vermogen, gezinssamenstelling
en woonsituatie.
Indien de beantwoording onvolledig is, wordt de uitkering opgeschort.
Betrokkene ontvangt eerst weer een termijn van orde om de onvolledigheid te corri-
geren. Hierna volgt weer een hersteltermijn, waaraan direct een maatregel is ver-
bonden.
2.6 Bijstandsbesluit zelfstandigen
Wat betreft het bijstandsbesluit zelfstandigen kunnen de saldi, de verstrekkingen, de
aflossingen en de afboekingen als volgt worden weergegeven.
Saldo 01-01-2002
opboekingen
aflossingen
Saldo 31-12-2002
€111.343,-
nihil
€16.959,--
94.384,-
In 2003 zal er een inhaalslag gemaakt dienen te worden in het aantal aflossingen
Bbz. Naar aanleiding van de interne controle zal ook meer aandacht besteed dienen
te worden aan de kwijtschelding van rente na twee jaar Bbz-leningen (betreft met
name oude vorderingen uit 1995 en eerder) en mogelijk vorderingen waarbij sprake
kan zijn van buiteninvorderingstelling.
2.7. Overige vorderingen
Uit de interne controle is naar voren gekomen dat de foutscore debiteurenbeleid ten
opzichte van 2001 in toegenomen. Opmerkingen zijn gemaakt bij de terugvorderin-
gen over niet tijdige inningsancties en dat erfoutieve bedragen in de administratie
zijn opgenomen. Daarnaast werd opgemerkt dat er periodiek heronderzoeken dienen
plaats te vinden bij posten die in handen zijn gegeven aan deurwaarders. Ook deze
tekortkomingen zijn te herleiden uit de geringe personele bezetting op de afdeling.
Uitgangspunt is dat alle fraudemeldingen in behandeling worden genomen. Echter de
praktijk heeft uitgewezen dat de beschikbare capaciteit in de praktijk niet toereikend
is om alle fraudemeldingen na te gaan.