De koppeling met de gegevens van het landelijk Inlichtingenbureau is helaas in 2002 niet gerealiseerd. De oorzaak hiervan lag bij het automatiseringssysteem van het Inlichtingenbureau. 2.8 Belastingstelsel Omdat de nieuwe belastingwetgeving 2001 voor een groot aantal clienten en daar- mee dus ook de gemeente nogal wat gevolgen heeft gehad, is ervoor gekozen om de clienten te begeleiden en waar mogelijk te faciliteren. Geconcludeerd kan worden dat alleen op die manier een correcte en tijdige gege vens verstrekking gewaarborgd is. Een herstel achteraf zou mogelijkerwijs veel meer inzet gaan vergen. Zo wordt bij de aanvraag beoordeeld op welke heffingen aanspraak gemaakt kan worden en welke heffingen in mindering gebracht dienen te worden op de bijstands- uitkering. Middels een beschikking wordt de client hiervan op de hoogte gebracht. Daarnaast zal vanaf 2003 elk jaar een heronderzoek plaats vinden naar de voorlopi- ge teruggave van de belastingdienst en worden clienten die opnieuw voor teruggaaf in aanmerking komen gewezen op het aanvragen van de VT/B Tevens maakt de belastingwetgeving standaard onderdeel uit van de rechtmatig- heidsonderzoeken 2.9 Kredietverleningen en schuldregelingen De werkzaamheden van de GKB zijn voor 80% gericht op het helpen van mensen die financiele problemen zijn terechtgekomen. De producten die hiermee verband houden zijn de minnelijke regeling van schulden, de wettelijke regeling van schulden (WSNP) en de trajectbewaking bij integrate schuldhulpverlening. Daarnaast doet de GKB aan inkomens(budget)beheer voor klanten die in de financiele problemen zijn gekomen of dreigen te komen. Dit wordt steeds meer een voorwaarde en noodzaak bij het regelen van schulden. De overige 20% van de activiteiten houden verband met het verstrekken van kredieten. Deze laatste activiteit van de GKB neemt steeds verder af als gevolg van de Fido-wetgeving. Door de wet Fido Financiering Decen- trale Overheden) mag de GKB geen leningen meer verstrekken aan klanten met een inkomen boven 130% van de bijstandsnorm. Wei mogen personen met een hoger inkomen door de GKB geholpen worden, indien zij aantoonbaar niet elders voor kre- dietverlening in aanmerking kunnen komen ten gevolge van hun kredietverleden of door het hebben van schulden. Om de schuldenproblematiek integraal aan te pakken is destijds het Bureau Integrate schuldhulpverlening (BISH) opgezet. Echter vanaf 1 oktober 2002 is het bureau op- geheven en zijn de medewerkers toegevoegd aan de schuldregelingsteams van de GKB. Voor de gemeente Leeuwarderadeel ziet het aantal aanmeldingen er als volgt uit: Aanmeldinqen BISH 2001 2002 9 15 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 65