Zo wordt eerst een termijn van orde gegeven van 1 week na de inleveringsdatum.
Deze termijn van orde heeft voor de client nog geen rechtsgevolgen. Echter na het
verstrijken van de termijn van orde wordt een hersteltermijn gegeven van 1 week.
Inlevering van de gevraagde gegevens binnen het hersteltermijn heeft een maatregel
tot gevolg.
Een overzicht van het aantal opgelegde maatregelen en boetes, is terug te vinden in
onderstaande tabel.
Omschrijving
2001
2002
Aantal maatregelen
5
14
Totaal bedrag maatregelen
1.207,20
€3.112,21
Aantal boeten
12
1
Totaalbedrag boeten
779,57
77,-
Opvallend is dat gedurende 2002 slechts een boete is opgelegd, maar dat daarente-
gen het aantal opgelegde maatregelen enorm is gestegen. De oorzaak van de stij-
ging van het aantal opgelegde maatregelen vindt zijn oorsprong terug in de ver-
scherping van de verificatie en de inlevering van de gevraagde bewijsstukken. De
oorzaak van de daling van het aantal boeten valt niet te achterhalen.
Voor de aard van de overtreding worden gebruik gemaakt van vier categorieen
De onderverdeling van de 14 maatregelen in de verschillende categorieen ziet er als
volgt uit:
categorie 1
5% p/m)
categorie 2
20% p/m)
categorie 3
20% p/m)
categorie 4
(100%)
individuele maatregel
2x
4x
0
2x
6x
Bij een individuele maatregel bepaaltde casemanager zelf de hoogte van de maat
regel. Dit komt voor wanneer de casemanager gezien de ernst van de gedraging, de
mate waarin de betrokkene de gedraging verweten kan worden en de omstandighe-
den waarin de betrokkene verkeert, van mening is dat de hoogte en de duur van de
maatregel dient te worden aangepast.
Uit dossieronderzoek blijkt dat de 14 maatregelen die zijn opgelegd betrekking heb-
ben op 9 personen. Dit betekent dat meerdere personen in 2002 een of meerdere
maatregel binnen een jaar opgelegd hebben gekregen.
Bij de interne controle is het onderdeel boeten en maatregelen gecontroleerd. Hieruit
zijn geen fouten naar voren gekomen.
2.16 Clientenparticipatie
Tot op heden wordt niet voldaan aan het begrip clientenparticipatie.
In eerste instantie werd op de samenwerking met de gemeente Ferwerderadiel ge-
wacht, alvorens het onderwerp clientenparticipatie uitgewerkt kon worden. Echter tot
op heden is geen tijd gevonden om ook daadwerkelijk dit onderwerp uit te werken.
13