Daarnaast wordt voorgesteld om in de tweede alinea, na "toekomstperspectief voor de specifieke locatie"rekening houdend met de van toepassing zijnde wet-en regelgeving. Indien op basis van een gezamenlijke aanpak geen succes kan worden behaald, worden geen extra inspanningen verricht dan het strikt toepassen van de wet-en regelgeving in het kader van milieu en ruimtelijke ordening". De vraag hoe dit precies nader uitgewerkt moet worden wordt beantwoord in het milieuprogramma. De derde vraag betreft het streven om het gebruik van bestrijdingsmiddelen tot nul te reduceren. De fractie wijst er op dat het beter is eerst de altematieven te inventariseren en dan pas te besluiten. In het betreffende tekstdeel wordt dit ook als zodanig benoemd "wordt gezocht naar altematieven voor bestrijdingsmiddelen". Een altematief zal daarbij zeker een vergelijkbaar resultaat moeten bieden. Voorstel is om na "...te bouwen naar nul..." toe te voegen "zonder dat dit leidt tot een lagere kwaliteit voor het resultaat en onacceptabele kostenverhogingen Vervolgens wordt gewezen op de toevoeging aan hoofdstuk 3- art. 3.3.3. betreffende het te ontwikkelen algemene geluidsbeleid voor de gemeente. De fractie vindt dat deze opmerking thuis hoort in hoofdstuk 2 van het plan. In hoofdstuk 2 worden ambities en speerpunten genoemd. Het opstellen van geluidbeleid is een specifiek doel (activiteit) ten aanzien van het specifieke thema "geluid" en hoort daarom ons inziens thuis in hoofdstuk 8 (en staat daar ook vermeld). Voorstel is om in de tekst te verwijzen naar hoofdstuk 8-punt 4. De volgende vraag betreft de opmerking dat "de doorgang van het verkeer door de woonwijken zorgt voor te veel overlast enz." op bldz. 10 onder 4.3.2. De fractie vindt dit te algemeen gesteld. Wij hebben geen informatie over overschrijving grenswaarden, wel hebben we het signaal dat de bewoners overlast ondervinden. Op Dasts van dit signaal en het feit oat het voor de gemeente uitgangspunt is dat dit niet kan in een woonwijk is dit doel geformuleerd. Voorstel: het zinsdeel "en milieubelasting (geluid, veiligheid, luchtemissie en energie" te schrappen. Verder wordt t.a.v. het voornemen op bldz. 17 "geen stijging milieubelasting natuurgebieden in het buitengebied" gevraagd of hiertoe een nulmeting moet worden gedaan. Het voomemen om (minimaal) de huidige natuurwaarden te bewaren zal een toetsingsmoment opleveren voor toekomstige ontwikkelingen in het buitengebied nabij deze gebieden en hoeft o.i. niet op voorhand te leiden tot een inventarisatie van de huidige waarden. Voorstel: De zin anders te formuleren en wel als volgt: "De gemeente wil de natuurgebieden in het buitengebied beschermen tegen verdere toename van milieubelasting". Tenslotte wordt gevraagd of het op bldz. 21 genoemde fenomeen "verdroging" een realistisch punt is in onze gemeente. Voorstel: "tegengaan van verdroging" uit de zin schrappen. Overigens heeft de provincie ook een rol ten aanzien van verdroging (Grondwaterwet). Hoe de verdere invulling er uit zal gaan zien moet ook blijken uit het overleg met het waterschap (staat in de tekst) en de provincie. Voorstel is de tekst anders en wel als volgt te formuleren: "In overleg met waterschap en provincie gaat de gemeente de mogelijkheden onderzoeken om het water meer duurzaam te

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 49