stemmen op de wensen en behoeften van de samenleving en
waar mogelijk positief onderscheidend te maken ten opzichte
van andere gemeenten. Dit laatste is niet een doel op zichzelf
maar wil recht doen aan de lokale situatie en is een reflectie
van de motivatie van de raad.. Per beleidsterrein zal hier
zoveel mogelijk invulling aan worden gegeven door de
verschillende programmabeschrijvingen. De raad is evenwel
realistisch en erkent de smalle marges van
beleidsontwikkeling en uitvoering en wil haar ambitie ook
onderstrepen met de vaststelling dat realisme en (wettelijke)
mogelijkheden de basis vormen voor het handelen van de
gemeente. Dit resulteert in een duiddlijke f?rioriteitsste|ling
voor de raad aangaande accenten, Uitvoering van
beleidsvoornemens en inzet van mensen en middelen.
De raad is zjch bewust van. de geografische positie van de
gemeente. Puim gedefinieetd kan men duiden als
inge|lemd tussen Leeuwarden als grootste plaats en
hoofdstad in Friesland en de Wadderizee. Deze positie biedt
de gemeente beperkingen en mdgelijkheden.
Beperkingen worden ohdsrvonden door o.a. de aanzuigende
werking Vxan de stad^l.o.v.het dorp aangaande bovenlokale
voorzieningen. en werkgelegenheid. Ook de profilering van de
gemeenfe^wordt beperkt door de slagschaduw van
Leeuwarden. Met betrekking tot de werkgelegenheid biedt de
ligging juist voordelen. De arbeidsparticipatie van de bevolking
van de gemeente is hoog en het aantal werkzoekenden
relatief laag.
Leeuwarden als grote dienstverlenende stad is hier voor een
belangrijk deel debet aan. De effecten van een hoge
arbeidsparticipatie werkt ook gunstig door in de mate van
beroep op aanvullende bijdrages vanuit de sociale
voorzieningen Ook de objectiverende criteria random
openbare orde en veiligheid worden door het gunstige
arbeidsparticipatie positief beinvloed.
De noordelijke grens wordt gedeeld met enkele gemeenten
die qua omvang vergelijkbaar zijn met Leeuwarderadeel.
Ook de aandachtgebieden en de benoembare
probleemvelden zijn vergelijkbaar. Leeuwarderadeel steekt
echter op een aantal punten gunstig af bij de hier bedoelde
buurgemeenten.
In de eerste plaats is het voorzieningenniveau in Stiens als
centrumplaats duidelijk omvangrijker dan het voorzieningen
van de plaatsen aan de noordgrens. Ook de bereikbaarheid
van bovenlokale voorzieningen steekt gunstig af bij deze
buurgemeenten. Verder ontwikkeld zich de eerder
gememoreerde arbeidsmarktparticipatie zich gunstig ten
opzichte van buurgemeenten.
Op basis van deze vaststellingen en aangevuld met de
omvang en het voorzieningenniveau maakt dat
Leeuwarderadeel met als hoofdplaats Stiens een natuurlijke
centrumfunctie heeft voor de regio. De raad wil deze
centrumfunctie koesteren en verder ontwikkelen. Het daarvoor
geeigende en benodigde beleid dient waarmogelijk de
intentie voor de verdere ontwikkeling van de regiofunctie te
ondersteunen en te accentueren.
EERSTE CONCEPT JANUARI 2004 VAN DE PROGRAMMABEGROTING. M/KK/WS
DE GEMEENTE EN DE REGIOFUNCTIE f