zorgaanbieders met elkaar concurreren. De zorgvrager kan in principe kiezen welke instelling de
vraag voor zorg het beste kan invullen. In de afstemming tussen de zorgaanbieders is de vraag om
zorg de belangrijkste component, het aanbod moet dus vraaggestuurd zijn. Door prognoses op te
stellen over de grootte van de vraag in een bepaald gebied kunnen de zorgaanbieders hxm aanbod
daarop afstemmen. Duidelijk moet zijn voor de zorgaanbieders op welke cijfers hun prognoses
gebaseerd zijn, want de actuele vraag is natuurlijk niet bekend. Door uit te gaan van de kenmerken
van de optimale ouderenzorg zoals eerder genoemd, kunnen de zorgaanbieders hun aanbod
aantrekkelijk maken voor de zorgvrager.
De vraag om zorg op individueel niveau is een samenspel tussen materiele en personele hulp. In een
aangepaste woning en met de juiste hulpmiddelen kunnen mensen langer zelfstandig blijven. En
verder is de vraag om personele hulp mede afhankelijk van het sociale netwerk van de zorgvragende.
De rol van de gemeente
De rol van de gemeente in de ouderenzorg is tweeerlei, namelijk op individueel niveau en op
instellingsmvem. Op individueel niveau verleent de gemeente hulp in het kader van de WVG, zoals
bijvoorbeeld het aanpassen van bestaande huisvesting aan de beperkingen van de bewoner. Verder
subsidieert de gemeente via Stichting de Skalm de ouderenwerker/ouderenadviseur. Deze praat met
de mensen, geeft voorlichting, peilt de behoeften en kan als intermediair dienen tussen zorgvrager en
zorgverlener. Ook kan de ouderenwerker via De Skalm de gemeente inseinen over de behoeften van
ouderen in onze gemeente. Aan de hand van zijn bevindingen kan de gemeente dan daarmee rekening
houden, bijvoorbeeld bij de plannen voor woningbouw en het innchten van straten
Op instellingsniveau kan de gemeente alleen een bemiddelende en, zo mogelijk, een sturende rol
spelen tussen alle instellingen die in Leeuwarderadeel werkzaam zijn of zullen worden. Hiervoor is
het van belang dat de gemeente toetreedt tot het reeds bestaande platform van zorgverleners. Om dit
platform te kunnen laten functioneren als overlegorgaan zal de gemeente, in de persoon van een van
de collegeleden, optreden als onafhankelijk voorzitter. Dit platform krijgt de taak het afstemmen en
coordineren van de ouderenzorg die door de leden van het platform wordt verleend, het uitbrengen
van advies naar de gemeente over huisvestingsplannen voor ouderen, het overleggen over
beleidsplannen van de leden van het platform en het rapporteren aan de gemeenteraad over de
ontwikkelingen in de ouderenzorg.
Bij deze herstart van dit platform worden in ieder geval huisvestings- en zorginstellingen betrokken
zoals Corporatieholding Friesland, Woonzorg Nederland, Palet, Talant, Interzorg, Het Friese Land,
en de Stichting de Skalm. Andere instellingen die een substantiele bijdrage leveren aan de
ouderenzorg in Leeuwarderadeel kunnen zich aanmelden om deel te nemen aan het platform. Het
verdient aanbeveling de zorgverzekeraars te polsen over eventuele deelname.
Het platform voorziet in zijn eigen secretariaat dat ook de vergaderingen voorbereidt, waama de
voorzitter de agenda vaststelt. De deelnemers aan het platform dragen hun eigen kosten voor hun
activiteiten in het platform. De kosten voor de gemeente zullen beperkt kunnen blijven tot 4 of 5
vergaderingen van ongeveer 2 uur per jaar, met ambtelijke ondersteuning voor het betreffende
collegelid.