8. Samenwerkingsverbanden/Gemeenschappelijke regelingen
De kosten van samenwerkingsverbanden wekken regelmatig het gevoel op dat de
kosten buiten de invloedsfeer van ons college en uw raad plaatsvinden. Gevoelsmatig
lean dat inderdaad zo zijn, maar formeel is de gemeente door haar portefeuillehouder
vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur. Als "kleine gemeente" in groter verband
is het soms moeilijker om je stem te laten horen. We zullen dus richting
samenwerkingsverband, voor de opstelling van de begroting, onze uitgangspunten
moeten aangeven. Hiervoor zal in samenwerking met G4 (of in ander verband) in
gezamenlijkheid moeten worden opgetrokken. Deze kwestie zal niet voor de begroting
2005 gerealiseerd kumien worden. Vooralsnog nemen wij hiervoor een pm post op.
Een aantal beleidsterreinen waar wordt samengewerkt of in de toekomst wordt
samengewerkt omdat er een inhaalslag moet worden gemaakt om het
gewenste/gevraagde kwaliteitsniveau te bereiken, zal naar verwachting buiten de
bezuinigingen vallen. Overigens mogen wij ook van deze organisaties verwachten dat
er zo efficient en effectief mogelijk wordt gewerkt.
9.Zwembad/ Sportcomplex it Gryn.
Het zwembad en het sportcomplex zijn zaken waarin wij als gemeente bijdragen in het
exploitatietekort. We zijn van mening dat er op het geraamde exploitatie tekort 2004
van het zwembad zijnde 560.000,- een taakstelling van 56.000,- kan worden
opgelegd. Het exploitatie tekort voor de sporthal bedraagt 330.000,- en naar onze
mening kan hier een taakstellende bezuiniging worden gerealiseerd van 10%. Of deze
bezuiniging wordt gerealiseerd is mede afhankelijk van de implementatie van het
rapport van Convisie.
In de kademota is aangeven dat de kosten voor het project GO 4 sport kunnen worden
gedekt door te beschikken over onvoorzien structured. Uit de eerdere raadsbesluiten
blijkt dat het destijds de bedoeling was om de bijdrage voor het GO 4 sport te vinden
binnen de bestaande begroting. Wij adviseren u om de genoemde dekking in de
kademota te handhaven. Naar onze mening zit er binnen de bestaande begroting van de
sport geen ruimte om dit oplossen. Daamaast impliceert het voorstel van uw raad dat
er binnen de begrotingpost sport voldoende geld aanwezig is om zo maar over
11.000,- te beschikken. Dit is niet het geval. Voor de geraamde bedragen in de
begroting zijn ook verplichtingen aangegaan.
10. Welzijn en culturele instellingen
We stellen voor om binnen het Welzijnsbeleid de bibliotheek en de Stichting Welzijn
Middelsee (SWM) de subsidie structureel met 10% te verlagen. Dit levert een
bezuiniging op van 17.800,— voor de bibliotheek en 35.000,— voor de SWM. De
subsidie over 2004 bedroeg voor het SWM 480.000,- in verband met de invoering
van WBK (Wet basisvoorziening kinderopvang) valt de gemeentelijke bijdrage over
2005 in ieder geval lager uit. We zullen in een bestuurlijk overleg met beide besturen
overleggen om te kijken hoe de "pijn" het best verdeeld kan worden. Dat dit ook zou
kunnen leiden tot een aantasting van de dienstverlening wordt door ons niet bij
voorbaat uitgesloten maar vanzelfsprekende niet wenselijk geacht.