GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
Raadsvoorstel Naschoolse Opvang.
Te behandelen in de raad van 30 September 2004
Met betrekking tot het onderwerp NaSchoolse Opvang (NSO) hebben wij, nadat over dit
onderwerp in de raadscommissie is gesproken op 17 juni 2004, een drietal
oplossingsrichtingen uitgewerkt. Vervolgens is het behandeld in de raadcommissie van 16
September 2004. Hierin is afgesproken dat het voortstel NSO als bespreekpunt in de raad te
behandelen on 30 September 2004. Het oorspronkelijke voorstel, zoals behandeld in de
betreffende raadscommissie is als bijlage bij dit voorstel bijgevoegd.
Samenvattine/conclusie College voorliggend voorstel
De voorkeur van ons college blijft uitgaan naar concentratie in en bij de vrijkomende
bijgebouwen van De Sprankel, als goedkoopste, maar niettemin adequaat alternatief. In dit
alternatief wordt de Kinderopvang adequaat gehuisvest, is er een (deel-)oplossing voor de
leegstandsproblematiek in schoolgebouwen en zijn de kosten het laagst.
Algemeen
Omvang
Op dit moment (bron: brief Stichting Welzijn Middelsee; 12 mei 2004) maken 80 kinderen gebruik van
de NSO. De verdeling is als volgt:
Leeftijd
Aantal kinderen
4 - 6 jaar
24
6-8 jaar
28
8 - 13 jaar
28
Er worden binnen de NSO geen 0-2 jarigen opgevangen. Dit impliceert dat een grotere
groepsgrootte (max. 30 kinderen) gerechtvaardigd is. Voor de bepaling van de bekostiging
van de ruimtebehoefte gaan wij daarom uit van 3 lokalen.
Regelgeving
Met ingang van 1 januari 2005 wordt de gemeentelijke taak met betrekking tot het beleidsveld
"kinderopvang" een andere. De generieke bekostiging middels de algemene uitkering wordt
vanaf 2005 beeindigd. Hiervoor in de plaats komt een lumpsumbekostiging voor wat in het
jargon genoemd wordt: "het doelgroepenbeleid" (bedrag nog niet bekend). De gemeenten
worden hiermee alleen nog verantwoordelijk gehouden voor het op goede wijze aanbieden
van kinderopvang voor bepaalde doelgroepen in het werkingsgebied van soza zoals er zijn:
nieuwkomers, oudkomers en rei'ntegranten. Verder wordt de gemeente nog verantwoordelijk
gehouden voor het kwaliteitsaspect. Het laatste is derhalve een toezichthoudende en
handhavende taakopdracht.