12 Bij een aantal werkprocessen kan door standaardisatie op onderdelen meer routinematig gewerkt worden, wat efficienter zou kunnen zijn, maar vooral ook van belang is bij de zich voordoende collegiate vervanging. Het werken met vaststaande formats voor bijvoorbeeld gespreksverslagen, projectopdrachten, B&W-adviezen, raadsvoorstellen, om maar enkele te noemen, maakt de werkwijze van de organisatie transparanter. Met voortvarendheid zal deze ontwikkeling verder gestalte gegeven worden. De budgethouderschapsregeling zal worden geactualiseerd. De bestaande regeling werkt wel iedere aangewezen budgethouder is verantwoordelijk voor de uitgaven op die post) maar de regeling zal verduidelijkt en aangescherpt worden. Een bijkomend hulpmiddel hierbij is het FIBS. (Financieel Jnformatie en Beheers Systeem). Dit systeem geeft op het lokale computer netwerk op ieder moment de stand van zaken van elke begrotingspost aan, inclusief de tot dat moment gedane uitgaven op die post en de reeds aangegane verplichtingen. Met dit systeem, dat begin 2005 operationeel is, kan directer en efficienter gestuurd worden door bestuur en management., Vooral het op ieder moment beschikken over een actuele financiele stand van zaken is een groot voordeel. Uiteraard blijven de budgethouders verantwoordelijk voor hun budget en de ontwikkeling ervan. Zij rapporteren tijdig aan MT en bestuur, wanneer die ontwikkeling uit de pas loopt. Het postregistratie- en archiveringssysteem werkt op zich wel, maar is nogal omslachtig en bovendien wordt dit voor meerdere doeleinden gebruikt. Vooral dat laatste aspect geeft wel eens een verkeerd beeld van de geproduceerde statistieken. In de verbetering ervan zal energie (en wellicht geld) gestoken worden. Door de "bewaking'Van de voortgang van de stukken bij de clustercoordinatoren te leggen, wordt er wel meer bovenop de afwerking gezeten. Feit blijft dat veel zaken een langere looptijd hebben dan 6 a 8 weken. U moet daarbij denken aan wettelijke termijnen en procedures, het opvragen van (vereiste) externe adviezen en de besluitvormingscyclus via college en raadscommissie naar de raad. Op het onderdeel Informatisering en Automatisering (l&A) zal in G-4verband getracht worden een nieuw beleidsplan het licht te doen zien. Onderzoek heeft uitgewezen dat alle G-4 gemeenten toe zijn aan een (ver)nieuw(d) l&A beleidsplan. Tevens zal dan nagegaan worden of voor de zeer nabije toekomst een andere personele invulling gegeven moet worden bij de ondersteuning van het l&A proces. Zo langzamerhand is dat toch een van de onmisbare peilers geworden in een administratieve organisatie en bovendien legt dit in toenemende mate beslag op financiele middelen. Aan het management de uitdaging dit binnen de door de raad gestelde (financiele) kaders te houden. Speciale aandacht zullen ook krijgen de publicatie van (een selectie uit) de B&W besluitenlijst op de website, de dienstverlening in het algemeen en de werkprocessen in de buitendienst van de sector Grondgebied. Daar vooral de bedrijfsvoering een continu proces is en voortdurend aandacht vraagt van het management, moet met het bovenstaande niet de indruk gewekt worden dat er in de bouwsteen bedrijfsvoering niets gebeurd is. Het tegendeel is waar, maar er geldt zoals boven deze rubrieksindeling staat, dat er nog niet voldoende progressie geboekt is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 53