D VEEL TE WINN EN De tweede bouwsteen: het bestuurliik - ambteliik samenspel 15 Uit het onderzoek van K+V kwam op dit onderdeel naar voren dat het streefbeeld van het samenspel tussen bestuurders en ambtenaren gekenmerkt wordt door trefwoorden als begrip en respect voor elkaars rollen en verantwoordelijkheden en sturen op afstand met een goede informatievoorziening en verantwoording. Duidelijke afspraken over resultaten, kwaliteit en kosten gebaseerd op een goed werkend planning en controlsysteem, zijn daarbij een must. De Planning en Controlcyclus dient er voor om zowel portefeuillehouder als sectorhoofd in staat te stellen om een "passende afstand" ten opzichte van elkaar in te nemen. De integraliteit binnen de ambtelijke organisatie zal ook zijn weerslag moeten hebben in het college. Er is immers sprake van collegiaal bestuur en in die zin dient de invloed van een portefeuillehouder zich niet te beperken tot zijn "eigen" werkveld. Uiteraard moet ook hier een passende afstand ten opzichte van de collega-bestuurder in acht genomen te worden, zodat een portefeuillehouder ook echt gaat over zijn onderwerpen. De bestuursstijl van de individuele portefeuillehouder en de ambtelijke managementstijl dienen als geheel daarop te worden afgestemd. Stand van zaken thans Met het opzetten van een planning en controlcyclus is reeds een begin gemaakt. De komende tijd zal dat verder zijn beslag krijgen. Aan het P&C- cyclisch -denken in de organisatie zal de komende tijd verder aandacht besteed worden, zodat dit een grotere vanzelfsprekendheid krijgt. Met de benoeming van clustercoordinatoren en het verschaffen van helderheid over hun taak en rol is een stap in de goede richting gezet. Als eerste zijn ze gestart met het per cluster opzetten van een werkplanning met daaraan gekoppeld de daarvoor vereiste personele inzet. Duidelijk bleek daar in het algemeen uit dat er meer werk dan personele capaciteit ligt; zeker wanneer men ook een deel van de uren moet reserveren voor een flexibele inzet (incidenten en/of de "waan van de dag"). Bestond er enkele jaren nauwelijks enige vorm van delegatie en mandaat, op dit punt is een ware inhaalslag gemaakt. Daar waar het gaat om besluiten die binnen vastgesteld beleid en regels afgedaan kunnen worden, geschiedt dat nu onder mandaat. Dat werkt efficienter en sneller, terwijl de bestuursorganen meer energie in beleidszaken en vraagstukken kunnen steken. De minder lang geworden B&W besluitenlijsten zijn daar een bewijs van.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 56