gemeente als wethouders en ambtenaren zouden klachten van burgers via een andere route moeten worden opgelost en niet worden opgespaard voor het vragenhalfuurtje. Het effect is namelijk dat de burger wordt bevestigd in zijn mening dat de gemeente er maar een potje van maakt. Een aanpak om als lid van de Raad eerst schriftelijk een vraag te stellen en dan na het verkregen antwoord concluderen of een publiek debat nodig is, voorkomt een maandelijks negatief beeld. De gemeenteraad is en blijft eindverantwoordelijk voor het totale bestuursproces. En elk half jaar wethouders naar huis sturen of de ambtelijke staf de wacht aanzeggen schiet ook niet echt op. ^Het belang van een goede planning wordt in de gemeente voldoende beseft en daar wordt ook hard aan gewerkt. Het zou een goede zaak zijn om de Raad hier nog meer in te betrekken. Een scherpe definitie over wat de Raad met een beleidsnota wil bereiken voorkomt veel onnodig geschrijf. En bij een externe opdracht valt daar ook geld te besparen. Wanneer overeenstemming wordt bereikt over welke programmapunten in beleidsnota's moeten worden verwerkt en wanneer deze aan de Raad kunnen worden aangeboden, dan moet het mogelijk zijn ook meer rust en regelmaat in de ambtelijke organisatie te krijgen. De werksfeer. Een halfjaar in de gemeente Leeuwarderadeel is tekort om voldoende inzicht te krijgen in de ambtelijke organisatie. Bovendien werd het managementteam getroffen door afwezigheid van enkele leden door ziekte. De druk die hiermee ontstond op de resterende leden is in een kleine organisatie snel merkbaar. Omdat naast de reguliere werkzaamheden het reorganisatieproces met het nader defmieren van de vacatures een eigen besluitvormingstraject vergden, verlopen niet alle processen zoals ze zouden moeten lopen. Dat is niet zo verwonderlijk omdat er zich nog al wat afspeelt in gemeenteland. Nieuwe wetten en steeds veranderende regelgeving vanuit de rijksoverheid, een provincie die eisen stelt aan van alles en nog wat, een plotselinge kentering in de fmanciele vooruitzichten en de noodzaak samenwerking te onderzoeken met buurgemeenten leggen een grote druk op de ambtelijke medewerkers. Kortom intern gerichte discussies vergen veel tijd maar ondertussen staat de exteme druk ook niet stil. In de reorganisatie periode is veel gekozen voor het uitbesteden van een aantal opdrachten. Het blijft echter lastig deze adviezen dan weer te bewerken voor politieke besluitvomiing. Bij het geven van een opdracht aan een extern bureau zouden de gewenste keuzes al moeten worden meegenomen. De extern opgestelde beleidsnota's waarvan ik kennis heb kunnen nemen waren erg degelijk opgesteld maar leiden minder tot politieke keuzes en meer tot vervolgopdrachten. Een euvel waar externe adviseurs vaker last van hebben. Mijn advies is eerst de eigen organisatie op orde te brengen - waar druk aan wordt gewerkt- en scherper te omschrijven wat extra aan kennis nodig is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 64