gemeente als wethouders en ambtenaren zouden klachten van burgers via een
andere route moeten worden opgelost en niet worden opgespaard voor het
vragenhalfuurtje. Het effect is namelijk dat de burger wordt bevestigd in zijn
mening dat de gemeente er maar een potje van maakt. Een aanpak om als lid van
de Raad eerst schriftelijk een vraag te stellen en dan na het verkregen antwoord
concluderen of een publiek debat nodig is, voorkomt een maandelijks negatief
beeld. De gemeenteraad is en blijft eindverantwoordelijk voor het totale
bestuursproces. En elk half jaar wethouders naar huis sturen of de ambtelijke
staf de wacht aanzeggen schiet ook niet echt op.
^Het belang van een goede planning wordt in de gemeente voldoende
beseft en daar wordt ook hard aan gewerkt. Het zou een goede zaak zijn om de
Raad hier nog meer in te betrekken. Een scherpe definitie over wat de Raad met
een beleidsnota wil bereiken voorkomt veel onnodig geschrijf. En bij een
externe opdracht valt daar ook geld te besparen. Wanneer overeenstemming
wordt bereikt over welke programmapunten in beleidsnota's moeten worden
verwerkt en wanneer deze aan de Raad kunnen worden aangeboden, dan moet
het mogelijk zijn ook meer rust en regelmaat in de ambtelijke organisatie te
krijgen.
De werksfeer.
Een halfjaar in de gemeente Leeuwarderadeel is tekort om voldoende inzicht te
krijgen in de ambtelijke organisatie. Bovendien werd het managementteam
getroffen door afwezigheid van enkele leden door ziekte. De druk die hiermee
ontstond op de resterende leden is in een kleine organisatie snel merkbaar.
Omdat naast de reguliere werkzaamheden het reorganisatieproces met het nader
defmieren van de vacatures een eigen besluitvormingstraject vergden, verlopen
niet alle processen zoals ze zouden moeten lopen. Dat is niet zo verwonderlijk
omdat er zich nog al wat afspeelt in gemeenteland. Nieuwe wetten en steeds
veranderende regelgeving vanuit de rijksoverheid, een provincie die eisen stelt
aan van alles en nog wat, een plotselinge kentering in de fmanciele
vooruitzichten en de noodzaak samenwerking te onderzoeken met
buurgemeenten leggen een grote druk op de ambtelijke medewerkers. Kortom
intern gerichte discussies vergen veel tijd maar ondertussen staat de exteme druk
ook niet stil. In de reorganisatie periode is veel gekozen voor het uitbesteden van
een aantal opdrachten. Het blijft echter lastig deze adviezen dan weer te
bewerken voor politieke besluitvomiing. Bij het geven van een opdracht aan een
extern bureau zouden de gewenste keuzes al moeten worden meegenomen. De
extern opgestelde beleidsnota's waarvan ik kennis heb kunnen nemen waren erg
degelijk opgesteld maar leiden minder tot politieke keuzes en meer tot
vervolgopdrachten. Een euvel waar externe adviseurs vaker last van hebben.
Mijn advies is eerst de eigen organisatie op orde te brengen - waar druk aan
wordt gewerkt- en scherper te omschrijven wat extra aan kennis nodig is.