second-opinion. Het kan in bijzondere situaties voorkomen dat er twijfel bestaat over het uitgebrachte advies. Dit artikel biedt de mogelijkheid om in die gevallen een second-opinion aan te vragen. Artikel 7. Besluit. In dit artikel wordt aangegeven wanneer het bestuursorgaan een besluit dient te nemen en aan welke eisen dit besluit dient te voldoen (o.a. aandacht aan betaalbaarheid). Artikel 8. Planschadevergoedingsovereenkomst. Dit artikel speelt in op het nieuw opgenomen wetsartikel 49a WRO, waarin overeenkomsten met initiatiefnemers kunnen worden gesloten. Omdat in beginsel bij elke planologische wijziging (bestemmingsplan, vrijstelling) de kans bestaat op planschade stellen wij voor om standaard bij elk plan een overeenkomst te sluiten. Hierdoor zullen de eventuele schadekosten en de advieskosten op de ontwikkelaar worden afgewenteld. Zonder deze overeenkomst zal geen medewerking aan de plannen worden verleend. Ten behoeve van deze overeenkomst zal het college een modelovereenkomst vaststellen. Deze overeenkomst is als bijlage toegevoegd (bijlage 4). Daamaast is een modelbrief opgesteld (bijlage 5), maar het lijkt ons niet noodzakelijk deze modelbrief als zodanig in de verordening op te nemen. In het kader van de overeenkomst wordt initiatiefnemer aangeboden om op zijn kosten een risico-analyse uit te voeren. Voordeel van een dergelijk risico-analyse is dat vooraf inzichtelijk wordt gemaakt welke planschadekosten zijn te verwachten. Deze analyse dient te worden opgesteld door een onafhankelijk deskundige In het kader van de overeenkomst zal de initiatiefnemer bij een schadeclaim in de gelegenheid worden gesteld om binnen een maand acties te ondememen om de schadeclaim weg te nemen. Het college heeft overigens wel de mogelijkheid om af te zien van het sluiten van een overeenkomst. Er zijn namelijk situaties voorstelbaar wanneer het afsluiten van een overeenkomst niet wenselijk of nodig is, bijvoorbeeld wanneer de gemeente zelf initiatiefnemer is. Artikel 9. Griffiekosten. In de wetswijziging is opgenomen dat gemeenten voortaan een recht van 300,- heffen voor een verzoek om planschade. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om dit bedrag bij verordening met tweederde deel te verlagen of te verhogen. Om lichtvaardige verzoeken zoveel mogelijk te voorkomen stellen wij voor het bedrag in deze verordening met tweederde deel te verhogen tot 500,-. Verder wordt in het artikel aangegeven wanneer het bedrag moet zijn bijgeschreven en wanneer het niet betalen leidt tot niet-ontvankelijk verklaring van de aanvraag. Artikel 10,11 en 12. Oude verordening, citeertitel en inwerkingtreding. Regelt de formele aspecten van de verordening. 6. Resumerend Resumerend wordt voorgesteld de nieuwe procedureverordening planschadevergoedingen vast te stellen. Belangrijkste punten hieruit zijn: Een aanvraag dient ingediend te worden middels een standaard aanvraagformulier; Er worden meerdere adviseurs gevraagd voor een offerte; Er wordt omschreven hoe de totstandkoming van een advies plaatsvindt; Er bestaat de mogelijkheid tot het aanvragen van een second-opinion;

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 15