15
stemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen,
waaronder gemeentelijke verordeningen;
- de inrichting van het financieel beheer en de financiele organisatie gericht op de vraag of
deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
- het in overeenstemming zijn van de door burgemeester en wethouders opgestelde jaarre-
kening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur in te stellen regels be-
doeld in artikel 186 gemeentewet (Besluit begroting en verantwoording provincies en ge-
meenten);
- de verenigbaarheid van het j aarverslag met de j aarrekening.
3.Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in.
De accountant controleert niet ieder document of iedere financiele handeling, maar richt de
controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de
jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en
financiele beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde
goedkeuringstolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke
fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische
deelwaamemingen en extrapolaties.
In het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten zijn minimale eisen voor de te
hanteren goedkeuringstoleranties gegeven.
Naast de goedkeuringstolerantie is er de rapporteringstolerantie. De rapporteringstolerantie is
een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan het bedrag dat voortvloeit uit de
goedkeuringstolerantie.
Bij overschrijding van de rapporteringstolerantie moet de accountant dit opnemen in zijn
verslag van bevindingen.
De rapporteringstolerantie kan worden vastgesteld op het percentage van de goedkeu
ringstolerantie of op een maatschappelijk relevant geacht absoluut bedrag. Daamaast kan de
rapporteringstolerantie zich toespitsen op die elementen die uw raad specifiek in het verslag
van bevindingen van de accountant terug wil zien.
De rapporteringstolerantie wordt door uw raad vastgesteld waarbij aan de eerdergenoemde
minimumeisen wordt voldaan.
Wij stellen voor de rapporteringstolerantie overeenkomstig de goedkeuringstolerantie vast te
stellen.
Concreet betekent dit dat op basis van de begroting 2004 een totaalbedrag aan afwijkingen in
de jaarrekening van ongeveer 168.000,00 en een totaal van onzekerheden van ongeveer
504.000,00 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet aantast.
Van de goedkeurings- en rapporteringstolerantie is dan het volgende overzicht te geven:
Strekking accountantsverklaring:
Goedkeuringsto
lerantie
rapporteringsto
lerantie
Goedkeurend
Beperking
Oordeelsonthouding
Afkeurend
Onvolkomenheden in
de jaarrekening
lasten)
1%
>1% - 3%
>3%
Onzekerheden in de
jaarrekening
<3%
3% - 10%
10%