15 lasten) 4. Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria Bij de controle op rechtmatigheid zijn negen criteria te onderscheiden: a. het begrotingscriterium; b. het voorwaardencriterium; c. het misbruik en oneigenlijk gebruilccriterium; d. het calculatiecriterium; e. het valuteringscriterium; f. het adresseringscriterium; g. het volledigheidscriterium; h. het aanvaardbaarheidscriterium en i. het leveringscriterium. In het kader van het onderzoek naar de getrouwheid van de jaarrekening wordt al sinds jaren aandacht besteed aan de criteria d. tot en met i.. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het fmancieel beheer moet door de accountant nog extra aandacht worden besteed aan de eerste drie genoemd. Begrotingscriterium Als blijkt dat de lasten zoals opgenomen in de jaarrekening hoger zijn dan de geraamde be- dragen is in principe sprake van onrechtmatige uitgaven. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van uw raad. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten. Het bepalen of begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn blijft voorbehouden aan uw raad. In de door uw raad vastgestelde Financiele beheersverordening is nader aangegeven hoe moet worden bepaald of de lasten binnen de omschrijving van de activiteiten en het bijbehorende bedrag van het programma passen. Volgens onze Financiele beheersverordening mogen de lasten van producten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt te staan. Voorwaardencriterium Besteding en inning van gelden zijn verbonden aan bepaalde voorwaarden. De accountant toetst dit. Deze voorwaarden liggen vast in wetten en regels van hogere overheden en in de gemeentelijke regelgeving (de door uw raad vastgestelde verordeningen). De exacte invulling verschilt per wet respectievelijk regeling respectievelijk verordening. Voor alle geldstromen moet vaststaan welke voorwaarden van toepassing zijn. De door ho gere overheden gestelde voorwaarden liggen vast. Dit geldt niet voor de voorwaarden in de gemeentelijke regelgeving. Aangezien er geen algemene criteria zijn vastgesteld moet de accountant over zowel de generieke als de specifieke criteria in overleg treden met uw raad. Uw raad stelt immers op gemeentelijk niveau de kaders vast en stelt ook de norm waaraan burgemeester en wethouders worden getoetst. Uw raad moet dan ook op grond van een overzicht van alle voor de betreffende gemeente geldende wet- en regelgeving het voorwaardencriterium operationaliseren. Dit betekent dat uw raad limitatief bepaalt aan welke in wet- en regelgeving vastgelegde, voor de gemeente relevante, voorwaarden de accountant 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 60