15 toetst. Door de raad zijn in verschillende verordeningen (bijv. subsidieverordening, belastingverordeningen, verordeningen op het terrein van de sociale wetgeving, enz.) en besluiten voorwaarden opgenomen. Met het vaststellen van de reikwijdte van de rechtmatigheidtoets door de accountant in dit controleprotocol is het voorwaardencriterium nader uitgewerkt. Uitgangspunt daarbij is dat in elk geval voor 2004 het huidige afspraken die afwijken van het vastgestelde beleid met name jegens derden niet met terugwerkende kracht strengere normen zullen toegepast. Misbruik en oneigenliik gebruikcriterium Gemeenten hebben een beleid ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik m&o-beleid). In het jaarverslag en/of de toelichting op de jaarrekening verantwoorden burgemeester en wethouders zich over de opzet, de uitvoering en de resultaten van dit beleid. Voert een gemeente geen toereikend m&o-beleid dan kan dit gevolgen hebben voor het oordeel van de accountant. Bij een toereikend m&o-beleid dat in voldoende mate is uitgevoerd, maar waar toch een belangrijke onzekerheid blijft bestaan inzake de rechtmatigheid van de uitgaven of ontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, beoordeelt de accountant of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordt weergegeven. Voor onze gemeente is ten aanzien van dit onderdeel nog geen beleid vastgesteld. 5. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing De accountantscontrole op rechtmatigheid wordt nadat u dit protocol hebt vastgesteld voor 2004 gericht op: 1de naleving van de wettelijke kaders, zoals in de kolom "Wetgeving extern" van de Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij de gemeenten" is opgenomen (bijlage), voor zover deze directe fmanciele beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen; 2. - de begroting; - de financiele beheersverordening; - de controle verordening; - de verordening periodiek onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid en - de overige kaders zoals opgenomen in de kolom "Regelgeving intern" van de "Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten (bijlage 1). Dit laatste voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiele beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaarden criterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de hoogte, duur en doelgroep/object van de fmanciele consequenties zijn opgenomen Als de accountant bij de controle materiele fmanciele onrechtmatige handelingen constateert worden deze uitsluitend in de rapportage en oordeelsweging betrokken als het door de raad of hogere overheden vastgestelde regelgeving betreft. Interne regels van burgemeester en wethouders naar de ambtelijke organisatie en besluiten van burgemeester en wethouders vallen daar dus buiten. Echter deze interne regels kunnen wel relevant zijn voor de nadere vaststelling van de invulling van "hogere" besluiten, maar zijn op zich geen object van onderzoek. Het is aan burgemeester en wethouders een oordeel te vellen over de geconstateerde afwijkingen van lagere interne regels. Bij de controle zal in beginsel een volledige rechtmatigheidstoetsing plaatsvinden. Ook 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 61