15
4. het afwikkelen van vorderingen en schulden;
5. alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
d. administratieve organisatie:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in
stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke
informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
e. financieel beheer:
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het
uitoefenen rechten van de gemeente Leeuwarderadeel.
f. rechtmatigheid:
het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder
gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.
g. doelmatigheid:
het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van
middelen.
h. doeltreffendheid:
de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook
daadwerkelijk worden behaald.
Titel 1 BEGROTING EN VERANTWOORDING
Kaderstellen
Artikel 2 Programmabegroting
1. De raad stelt in ieder geval bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode een
programma-indeling vast.
2. De raad stelt per programma vast:
a. de beoogde maatschappelijke effecten;
b. de te leveren goederen en diensten;
c. de baten en lasten.
3. Het college stelt per programma indicatoren voor met betrekking tot de beoogde
maatschappelijke effecten en de te leveren goederen en diensten.
4. De raad stelt de indicatoren, bedoeld in het derde lid, vast.
5. Het college draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de
geleverde goederen en diensten en de maatschappelijke effecten, opdat de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door de raad,
kunnen worden getoetst.
Artikel 3 Producten
1. Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van
de producten uit de productraming aan de programma's.
2. De onderverdeling van de programma's in de producten staat voor de raadsperiode
vast, ten-zij er dringende redenen zijn tot wijzigen. Wijzigingen worden bij de
begroting expliciet vermeld.
13