Waartoe leidt dit? De route staat vermeld in de Regiovisie Stadsregio Leeuwarden en Westergozone zoals die door alle gemeenteraden en Provinciale Staten is vastgesteld. De Regiovisie geldt als bouwsteen voor het nieuwe provinciale streekplan dat op zijn beurt weer maatgevend is voor de gemeentelijke bestemmingsplannen. De route staat op de kaart in het concept Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan 2005. De Friese Staten hebben bij de besluitvorming van het Plan Kleine Waterrecreatie namelijk aangegeven dat een goed onderzochte en haalbare vaarroute in dat plan in principe opgewaardeerd moet kunnen worden naar het niveau van het PVVP. Stuurgroep Noordeliike Elfstedenroute In de periode 2003/2004 verkent de Stuurgroep Noordelijke Elfstedenroute het bevaarbaar maken van het noordelijk deel van de Elfstedenroute en onderzoekt die op haalbaarheid. De Stuurgroep bestaat uit de portefeuillehouders recreatie toerisme van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Leeuwarden, Tytsjerksteradiel, Ferwerderadiel, Leeuwarderadeel, het Bildt, Menaldumadeel, Franekeradeel en Harlingen. Deze gemeenten betalen ook het onderzoek. De provincie is sponsor. Later neemt ook de gemeente Wunseradiel zitting in de Stuurgroep. Grontmij voert dit onderzoek uit en het eindrapport "Noordelijke Elfsteden Vaarroute" wordt gepresenteerd. Resultaten en altematieven De uitkomst stemt enerzijds tot tevredenheid: qua beleid en technische randvoorwaarden is de vaarroute haalbaar. Anderzijds kost het wel allemaal een heleboel geld. Bovendien de vraag wordt gesteld hoe nu verder? Binnen de onderzochte route kristalliseren zich 4 trajecten uit. 1Het traj ect Harlingen - Franeker. 2. Het traject Franeker - Wier. 3. Het traject Wier - Oude Leije. 4. Het traject Oude Leije - Leeuwarden. De Stuurgroep besluit zich te concentreren op de trajecten 3 en 4 het traject Wier - Leeuwarden. Het traject 1 kent vooralsnog te veel obstakels (kosten) om nog als realistisch te kunnen worden aangemerkt, temeer daar er een altematief voorhanden is in de vorm van de route via het grootscheeps vaarwater het Van Harinxmakanaal. Vastgesteld is dan ook dat er voor dit altematief op korte termijn geen maatregelen noodzakelijk zijn. Wel zal bij de uitvoering van werken aan wegen en bruggen rekening gehouden worden met de wens de vaarverbinding via kleinere vaarten in de toekomst te realiseren door deze op een grotere doorvaarthoogte, de breedte en de waterdiepte te dimensioneren. Het traject 2 maakt deel uit van de Kleiroute en ligt er geheel overeenkomstig de normen van de Dm-klasse bij. Vanaf dit moment gaan de gemeenten het Bildt, Ferwerderadiel, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Tytsjerksteradiel gezamenlijk als Stuurgroep verder. Trajecten Wier - Oude Leiie en Oude Leiie - Leeuwarden. sluizenvariant De Stuurgroep neemt nu het totale traject van Wier - Leeuwarden onder de loep. Het traject Wier - Oude Leije kent de zogenaamde boezemvariant en de sluizenvariant. De Stuurgroep opteert voor de sluizenvariant en niet voor de boezemvariant. Hoewel goedkoper dan de sluizenvariant heeft de boezemvariant tot gevolg dat op het traject Wier - Oude Leije het volledige achterland van dit gebied wordt afgedamd. Dat betekent een kwalitatieve verslechtering van de toeristische en recreatieve potenties van dit gebied en een verslechtering

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 100