van de agrarische situatie vanwege een beperkte drooglegging. (Zie ook de pagina's 16 en 17 van het eindrapport). Tot slot is er dan nog het traject Oude Leije - Leeuwarden. De Stuurgroep besluit verder de stofkam door het kostenplaatje in het eindrapport te halen. Waar in dat rapport op het traject Wier - Leeuwarden alles op de Dm-normering is doorgerekend, vallen er in de praktijk heel goed nuanceringen aan te brengen. Niet overal hoeft een vaarwegbreedte van 20.00 m te worden aangehouden en voor de sluizen zijn er eenvoudiger uitvoeringen te bedenken. A1 met al leidt deze versoberingslag tot een aanzienlijke besparing zonder dat er aan kwaliteit wordt ingeboet. Deze bevindingen staan opgetekend in de koepelnotitie "Bevaarbaar maken noordelijk Elfstedentraj ect". Informatieverstrekking naar en overleg met streek. instanties en bestuur; ideeen uit en voor de regio Zie voor een uitgebreide lezing hoofdstuk 6 van het eindrapport en het boekwerkje betreffende de informatiebijeenkomst. Op een aantal momenten is er contact met de streek. Tijdens deze bijzonder goed bezochte bijeenkomsten voor verenigingen voor dorpsbelangen, watersportverenigingen, maatschappelijke organisaties, belangstellende inwoners en ondememers blijkt dat men vrijwel unaniem van mening is dat de Noordelijke Elfsteden Vaarroute een positief effect zal hebben op de regionale economie. Onder het motto "een goed begin is het halve werk", is de heersende opvatting dat er zo snel mogelijk met de aanleg van de (zelfbedienings)sluisjes gestart moet worden. In de relatie met het Wetterskip Fryslan levert de vaarroute werk-met-werk situaties op inzake het oever- en kadeproject. Staatsbosbeheer ziet planvorming over nieuwe natte (natuur)verbindingen dichterbij komen. De Landbouw, op het niveau van de afdelingsbesturen van NLTO, staat in beginsel positief tegenover de plannen, mede omdat het misschien kansen op verbreding in ondememen biedt, er maar weinig boerengrond nodig is en overlast niet wordt verwacht. Verhoging van het polderpeil acht ze onacceptabel en de landbouwsector pleit daarom voor sluisjes. De informatiebijeenkomst voor het bestuur levert interesse en enthousiasme op. Nader bestuurlijk overleg met de provincie wordt aangekondigd waama de gemeenteraden tot besluitvorming zullen overgaan. Bestuurlijk overleg met de provincie Gedeputeerde Staten hebben aan het project bestuurlijk commitment gegeven. Vanwege beperkte middelen en prioritering staat het project "noordelijke elfsteden vaarroute"op de reservelijst. Medio 2005 wordt de prioritering opnieuw bekeken. Het wordt van belang gevonden om het proces bestuurlijk in beweging te houden. Een verdere versobering en fasering, het zoeken naar creatieve technische oplossingen, het versterken van de organisatiestructuur dragen daaraan bij. Gekoerst wordt op het realiseren van de beide sluisjes c.a. (fase la) en het verder besteksgereed maken van de bruggen c.a. (fase lb). Gefaseerde uitvoering Voor de gefaseerde uitvoering wordt verwezen naar de pagina 9 van de koepelnotitie. Die is opgedeeld in een fase la en lb en een fase 2. Uitvoeringsfase la omvat alle werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor het bereikbaar maken van het traject tussen Wier en Oude Leije. Dat betekent de bouw van de beide sluisjes inclusief de bijkomende werkzaamheden. Dat vindt plaats in 2005.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 101