Deel 2 - Externe communicatie
2.1 Doelstellingen extern© communicatie
Bij het organiseren van de gemeentelijke voorlichting en communicatie is het van belang om
rekening te houden met zowel de belangen van de zender als de ontvanger. De voorlichter
geefit advies over de wijze waarop rekening kan worden gehouden met deze belangen.
Voor zowel de gemeente als de burger worden hieronder doelstellingen geformuleerd.
2.2 Doelstelling van overheidscommunicatie
Overheidscommunicatie is gericht op een constructieve relatievorming; het voortdurend
opbouwen van een goede verstandhouding met alle partijen die voor de gemeente van belang
zijn. Communiceren in begrijpelijke taal en het afstemmen van uitingen op de burger vormt
daarbij de rode draad.
2.3 Hoofddoel voor de overheid
Interactieve communicatie, het voortdurend informeren en consulteren van de doelgroepen,
leidt tot een versterking van het beleidsproces. Bovendien wordt de gemeente in staat gesteld
invloed uit te oefenen op de beeldvorming.
2.4 Hoofddoel voor de burger
De burger wordt in staat gesteld zijn rol als burger, klant, kiezer en co-producent van het
beleid optimaal te vervullen.
2.5 Algemene externe doelstellingen
De hieronder genoemde doelstellingen geven de gewenste situatie aan die bereikt kan worden
in Leeuwarderadeel. Het betreft hier algemene en overkoepelende doelstellingen. Behalve
algemene zijn er in specifieke gevallen ook concretere doelstellingen te formuleren; soms per
doelgroep, soms voor een deelstrategie, soms voor een incidentele activiteit. Elke
communicatieve activiteit dient aan een specifiek doel gebonden te zijn. Ontbreekt dit
verband, dan is het meten van het resultaat van de actie ook niet goed mogelijk.
Communicatiedoelstellingen worden te alien tijde ontleend aan de beleidsdoelstellingen; de
formulering ervan is de verantwoordelijkheid van de voorlichter.
Burgers zijn gelijktijdig en in gelijke mate gemformeerd over het gehele beleid en de
totale gemeentelijke organisatie, compleet met alles wat te weten is over
toekomstverwachtingen, kansen en risico's en de relatie tussen de gemeente en de
samenleving.
De identiteit van de gemeente Leeuwarderadeel wordt via consequent gebruik van de
huisstijl tot uitdrukking gebracht en de herkenbaarheid van de gemeente wordt
vergroot. Eenheid in de presentatie en toon zorgt dat een ieder die een uiting van de
gemeente Leeuwarderadeel onder ogen krijgt, direct de gemeente als afzender herkent.
9 Burgers hebben zich aan de hand van ontvangen juiste informatie zelfstandig een
oordeel kunnen vormen over de gemeentelijke organisatie. Op basis daarvan hebben
zij een correct beeld van de organisatie en haar plaats in de maatschappij.
2.6 Differentiatie doelgroep burger
Het is aan te bevelen de doelgroep 'burger' te differentieren, zodat iedere communicatieve
uiting zo goed mogelijk op deze groep afgestemd kan worden. Onderstaande omschrijvingen