coordinate van de perscontacten en het verzorgen van publiciteit via de Stienser Omroeper en de website, worden door de voorlichter uitgevoerd dan wel gecoordineerd. Burgers als staatsburgers: kiezers Regelmatig worden burgers door de politieke partijen in hun hoedanigheid van kiezer aangesproken. De kiezers zijn te beschouwen als opdrachtgevers van de overheid. De communicatie met kiezers is primair de verantwoordelijkheid van de politieke partijen. In dit relatiepatroon staat de kiezersmarkt centraal: het idee is dat het bij verkiezingen gaat om een markt van vragers en aanbieders. Politieke partijen doen kiezers een bepaald aanbod en door middel van hun stem maken de kiezers al dan niet van het aanbod van een partij gebruik. Communicatie is, zoals op elke markt, ook op de kiezersmarkt van wezenlijk belang. Een belangrijke doelstelling van deze communicatie is dat burgers zodanig worden gemformeerd, dat zij beleid en daden van de gekozen bestuurders kunnen controleren. Vandaar ook dat aan de overheid wettelijke plichten zijn opgelegd met betrekking tot de openbaarmaking (o.a. in de Grondwet en in de Wet Openbaarheid Bestuur). 2.7 Imago Het imago is een denkbeeld. Altijd weer starten burgers en andere doelgroepen in de (directe) omgeving hun denken over gemeente Leeuwarderadeel met en vanuit het imago dat zij zich (ooit) van de gemeente hebben gevormd. Het imago is een hetzij positief, hetzij negatief werkzame conditie aan de kant van de relaties of publieksgroepen van de gemeentelijke organisatie. Hieraan moet de grootst mogelijke aandacht worden gegeven; stelselmatig en zorgvuldig. De specialistische kennis van de voorlichter wordt in dienst gesteld van de organisatie. Bovendien vormt de voorlichter een zeer belangrijke schakel tussen de gemeentelijke organisatie en haar doelgroepen (antennefunctie!). Er bestaat een nauwe relatie tussen identiteit en imago: het principe dat in de communicatie centraal staat, is dat er evenwicht moet zijn tussen wat de gemeentelijke organisatie werkelijk voorstelt (identiteit) en de voorstelling (imago) die burgers uit Leeuwarderadeel hiervan hebben. De voorlichter bewaakt dit evenwicht en draagt er zorg voor dat de gemeentelijke voorlichting en communicatie zal leiden tot een positief imago. In de optimale situatie wordt gemeente Leeuwarderadeel door exteme partijen gezien en ervaren als: ...een open organisatie die klantgericht werkt, makkelijk benaderbaar is en het gevoerde beleid in behapbare brokken in de openbaarheid brengt. Een ambitieuze en dynamische gemeente die kennis en kunde uitstraalt, dichtbij de burger staat en zich kenmerkt door een klantgericht breed scala aan kwalitatief hoogwaardige producten en betrouwbare dienstverlening aan de burgers. De produkten die de gemeente levert zijn van hoge kwaliteit. Leeuwarderadeel is een professionele gesprekspartner. 2.8 Schematische voorstelling interne en externe communicatie Leeuwarderadeel Interne communicatie Externe communicatie Gemeente Leeuwarderadeel - Werkelijke identiteit - Intern waargenomen identiteit - Gewenste identiteit - Organisatiecultuur Doelgroepen Imago (gemeente Leeuwarderadeel is een organisatie die..., er werken mensen die..., de dienstverlening beschouw ik als.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 114