coordinate van de perscontacten en het verzorgen van publiciteit via de Stienser Omroeper en
de website, worden door de voorlichter uitgevoerd dan wel gecoordineerd.
Burgers als staatsburgers: kiezers
Regelmatig worden burgers door de politieke partijen in hun hoedanigheid van kiezer
aangesproken. De kiezers zijn te beschouwen als opdrachtgevers van de overheid. De
communicatie met kiezers is primair de verantwoordelijkheid van de politieke partijen. In dit
relatiepatroon staat de kiezersmarkt centraal: het idee is dat het bij verkiezingen gaat om een
markt van vragers en aanbieders. Politieke partijen doen kiezers een bepaald aanbod en door
middel van hun stem maken de kiezers al dan niet van het aanbod van een partij gebruik.
Communicatie is, zoals op elke markt, ook op de kiezersmarkt van wezenlijk belang. Een
belangrijke doelstelling van deze communicatie is dat burgers zodanig worden gemformeerd,
dat zij beleid en daden van de gekozen bestuurders kunnen controleren. Vandaar ook dat aan
de overheid wettelijke plichten zijn opgelegd met betrekking tot de openbaarmaking (o.a. in
de Grondwet en in de Wet Openbaarheid Bestuur).
2.7 Imago
Het imago is een denkbeeld. Altijd weer starten burgers en andere doelgroepen in de (directe)
omgeving hun denken over gemeente Leeuwarderadeel met en vanuit het imago dat zij zich
(ooit) van de gemeente hebben gevormd. Het imago is een hetzij positief, hetzij negatief
werkzame conditie aan de kant van de relaties of publieksgroepen van de gemeentelijke
organisatie. Hieraan moet de grootst mogelijke aandacht worden gegeven; stelselmatig en
zorgvuldig. De specialistische kennis van de voorlichter wordt in dienst gesteld van de
organisatie. Bovendien vormt de voorlichter een zeer belangrijke schakel tussen de
gemeentelijke organisatie en haar doelgroepen (antennefunctie!).
Er bestaat een nauwe relatie tussen identiteit en imago: het principe dat in de communicatie
centraal staat, is dat er evenwicht moet zijn tussen wat de gemeentelijke organisatie werkelijk
voorstelt (identiteit) en de voorstelling (imago) die burgers uit Leeuwarderadeel hiervan
hebben. De voorlichter bewaakt dit evenwicht en draagt er zorg voor dat de gemeentelijke
voorlichting en communicatie zal leiden tot een positief imago. In de optimale situatie wordt
gemeente Leeuwarderadeel door exteme partijen gezien en ervaren als:
...een open organisatie die klantgericht werkt, makkelijk benaderbaar is en het gevoerde beleid in
behapbare brokken in de openbaarheid brengt. Een ambitieuze en dynamische gemeente die kennis en
kunde uitstraalt, dichtbij de burger staat en zich kenmerkt door een klantgericht breed scala aan
kwalitatief hoogwaardige producten en betrouwbare dienstverlening aan de burgers. De produkten die
de gemeente levert zijn van hoge kwaliteit. Leeuwarderadeel is een professionele gesprekspartner.
2.8 Schematische voorstelling interne en externe communicatie Leeuwarderadeel
Interne communicatie Externe communicatie
Gemeente Leeuwarderadeel
- Werkelijke identiteit
- Intern waargenomen identiteit
- Gewenste identiteit
- Organisatiecultuur
Doelgroepen
Imago (gemeente
Leeuwarderadeel is een
organisatie die..., er
werken mensen die..., de
dienstverlening
beschouw ik als.