Deel 4 - Strategic
Uit de gesprekken die door de voorlichter gevoerd zijn met een vertegenwoordiging uit de
ambtelijke organisatie en de gemeenteraad blijkt dat een communicatiestrategie die gebaseerd
is op de thema's/speerpunten transparantie en interactiviteit, gewenst is. In deze gesprekken is
het hoge ambitieniveau op het gebied van interactieve beleidsvorming regelmatig aan de orde
geweest, is herhaaldelijk aangegeven dat de gemeente vraaggericht en niet aanbodgericht
moet opereren, laagdrempelig en toegankelijk moet zijn: kortom de burger moet waar nodig
kunnen beschikken over de informatie die hij/zij nodig heeft. De voorlichter speelt hierbij een
centrale en initierende rol.
Transparantie
a. Transparante werkwijzen en beleidsvorming
b. Actieve openbaarheid enfysieke toegankelijkheid
Interactiviteit
a. Actieve en interactieve informatievoorziening
b. Transparantie via onqfhankelijke media
4.1 Transparante werkwijzen en beleidsvorming
Maximale transparantie is een voorwaarde voor een voor overheid en burger bevredigend
tweezijdig contact. De burger die in Leeuwarderadeel woont, moet in belangrijke fasen van de
beleidscyclus kunnen rekenen op daadwerkelijke interactie. Niet alleen moeten zij hun
mening over het beleid kenbaar kunnen maken, ook is de gemeente verplicht 'iets terug te
zeggen'. De open dialoog tussen burger en gemeente, waarbij de gemeente bereid is zich te
laten overtuigen door goede argumenten van burgers, geldt als wezenskenmerk van
interactieve beleidsvorming. Duidelijkheid over wat er met de uitkomsten van het proces
gebeurt, bijvoorbeeld of de gemeente zich hieraan committeert, is van wezenlijk belang.
Bereikbaarheid en responsiviteit
Het recht op communicatie impliceert dat de gemeente bereikbaar en responsief is. Onder
responsiviteit wordt verstaan dat de gemeente adequaat reageert op een verzoek of een klacht
van de burger. Door publicatie van de resultaten op het gebied van bereikbaarheid en
responsiviteit, bijvoorbeeld in het burgerjaarverslag, wordt het streven naar een betere
bereikbaarheid en responsiviteit gestimuleerd. Ook hier speelt de voorlichter een centrale rol,
door het samenstellen van het burgerjaarverslag en het uitvoeren van de eindredactie.
Het is aan te bevelen een bestaand klachtenprotocol of-reglement door de voorlichter te laten
screenen en medecoordineren, zodat afstemming op het overkoepelende communicatiebeleid
gegarandeerd is.
4.2 Actieve openbaarheid en fysieke toegankelijkheid
Maximale transparantie wordt ten eerste bereikt door zelf zo veel mogelijk informatie actief
openbaar te maken. De Wet Openbaarheid bestuur (WOB) stelt dat in principe alle
overheidsinformatie openbaar is, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om niet tot
openbaarmaking over te gaan.
Iedere week neemt het college van Burgemeester Wethouders aan de hand van B&W-
voorstellen en -adviezen besluiten. Vrijwel alle besluiten zijn openbaar. Ook de toelichting en
bijbehorende stukken zijn openbaar. Bijvoorbeeld bijbehorende nota's, brieven, concept-
antwoordbrieven, enzovoort. Dat betekent dat de pers de stukken ontvangt en daarover kan
7