Deel 4 - Strategic Uit de gesprekken die door de voorlichter gevoerd zijn met een vertegenwoordiging uit de ambtelijke organisatie en de gemeenteraad blijkt dat een communicatiestrategie die gebaseerd is op de thema's/speerpunten transparantie en interactiviteit, gewenst is. In deze gesprekken is het hoge ambitieniveau op het gebied van interactieve beleidsvorming regelmatig aan de orde geweest, is herhaaldelijk aangegeven dat de gemeente vraaggericht en niet aanbodgericht moet opereren, laagdrempelig en toegankelijk moet zijn: kortom de burger moet waar nodig kunnen beschikken over de informatie die hij/zij nodig heeft. De voorlichter speelt hierbij een centrale en initierende rol. Transparantie a. Transparante werkwijzen en beleidsvorming b. Actieve openbaarheid enfysieke toegankelijkheid Interactiviteit a. Actieve en interactieve informatievoorziening b. Transparantie via onqfhankelijke media 4.1 Transparante werkwijzen en beleidsvorming Maximale transparantie is een voorwaarde voor een voor overheid en burger bevredigend tweezijdig contact. De burger die in Leeuwarderadeel woont, moet in belangrijke fasen van de beleidscyclus kunnen rekenen op daadwerkelijke interactie. Niet alleen moeten zij hun mening over het beleid kenbaar kunnen maken, ook is de gemeente verplicht 'iets terug te zeggen'. De open dialoog tussen burger en gemeente, waarbij de gemeente bereid is zich te laten overtuigen door goede argumenten van burgers, geldt als wezenskenmerk van interactieve beleidsvorming. Duidelijkheid over wat er met de uitkomsten van het proces gebeurt, bijvoorbeeld of de gemeente zich hieraan committeert, is van wezenlijk belang. Bereikbaarheid en responsiviteit Het recht op communicatie impliceert dat de gemeente bereikbaar en responsief is. Onder responsiviteit wordt verstaan dat de gemeente adequaat reageert op een verzoek of een klacht van de burger. Door publicatie van de resultaten op het gebied van bereikbaarheid en responsiviteit, bijvoorbeeld in het burgerjaarverslag, wordt het streven naar een betere bereikbaarheid en responsiviteit gestimuleerd. Ook hier speelt de voorlichter een centrale rol, door het samenstellen van het burgerjaarverslag en het uitvoeren van de eindredactie. Het is aan te bevelen een bestaand klachtenprotocol of-reglement door de voorlichter te laten screenen en medecoordineren, zodat afstemming op het overkoepelende communicatiebeleid gegarandeerd is. 4.2 Actieve openbaarheid en fysieke toegankelijkheid Maximale transparantie wordt ten eerste bereikt door zelf zo veel mogelijk informatie actief openbaar te maken. De Wet Openbaarheid bestuur (WOB) stelt dat in principe alle overheidsinformatie openbaar is, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om niet tot openbaarmaking over te gaan. Iedere week neemt het college van Burgemeester Wethouders aan de hand van B&W- voorstellen en -adviezen besluiten. Vrijwel alle besluiten zijn openbaar. Ook de toelichting en bijbehorende stukken zijn openbaar. Bijvoorbeeld bijbehorende nota's, brieven, concept- antwoordbrieven, enzovoort. Dat betekent dat de pers de stukken ontvangt en daarover kan 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 117