publiceren. De voorlichter speelt een belangrijke rol bij het streven naar maximale transparantie, door het voor de media toegankelijk maken van B&W-informatie, het bewerken van teksten uit besluiten en het schrijven van persberichten bij B&W-voorstellen. In de Wet Openbaarheid van Bestuur staat in welke gevallen/situaties een stuk vertrouwelijk behandeld mag worden: 1. Bedrijfs- of fabricagegegevens die vertrouwelijk aan de gemeente zijn meegedeeld; 2. Vrijgeven van informatie schaadt de economische of financiele belangen van de gemeente; 3. Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer; 4. Voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de zaak betrokken personen of rechtspersonen; 5. Als het belang van openbaarmaking niet opweegt tegen het belang dat geadresseerde heeft om als eerste kennis te nemen van de informatie; 6. Over persoonlijke beleidsopvattingen, die zijn opgenomen in stukken voor intern beraad, wordt geen informatie verstrekt. De praktijk van de WOB heeft zich veelal geconcentreerd op de (spelregels rond) passieve openbaarheid: informatie die openbaar is, wordt pas verstrekt wanneer iemand daar nadrukkelijk een aanvraag voor indient. De gemeente Leeuwarderadeel streeft naar actieve openbaarheid; zoveel mogelijk informatie wordt uit eigen beweging verstrekt. De werkwijze van de voorlichter omtrent B&W-vergaderingen, zoals hierboven beschreven, sluit op dit streven naar openbaarheid aan. De transparantie van de gemeente krijgt door de verdere toename van het gebruik van informatietechnologie een stevige impuls. Het is wenselijk en noodzakelijk het actief openbaar maken van informatie tot een kemtaak van de gemeentelijke voorlichting en communicatie te rekenen. De gemeentelijke website, persberichten en de Stienser Omroeper zijn daarbij als middel zeer geschikt. 4.3 Actieve en interactieve informatievoorziening Cruciaal bij interactieve processen is het managen van verwachtingen en het terugkoppelen van de resultaten van het interactieve proces. Tussen deelnemers aan een interactief proces moet voortdurend duidelijkheid bestaan en de voorlichter speelt daar een cruciale rol in. Interactieve beleidsvorming is alleen zinvol wanneer beleidsmedewerkers bereid en in staat zijn om zich (gaandeweg) te laten overtuigen door goede argumenten van burgers. Daartoe dient er formeel ruimte en tijd te worden ingebouwd in het beleidsproces om de ingebrachte meningen van burgers te beschouwen. Wanneer de bereidheid of de mogelijkheid ontbreekt om de argumenten van burgers mee te wegen in de uiteindelijke beslissing, wordt interactieve beleidsvorming op een niet-integere wijze gebruikt. Wanneer de dialoog met de samenleving alleen wordt aangegaan als het de gemeente goed uitkomt, of als het gezien de weerstand onvermijdelijk is, zal de burger daar direct doorheen prikken. 4.4 Transparantie via onafhankelijke media Zeer veel van de berichtgeving bereikt de burger via onafhankelijke media. In het geval van Leeuwarderadeel zijn dat met name de Stienser Omroeper, Radio Middelse, de Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en Omrop Fryslan. De invloed die de onafhankelijke media hebben op de oordeelsvorming van de burger, wordt niet onderschat; de voorlichter vervult een antennefunctie in dit proces en brengt waar nodig advies uit aan het college.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 118