Het plan bevat uitgangspunten voor de communicatie, de strategie en de uitwerking en wordt
op onderstaande punten door de voorlichter uitgewerkt:
- Doel - wat is het probleem, beleids- of projectdoel en wat is het doel van de
communicatie binnen het project;
Doelgroepen - met welke doelgroepen moet zowel intern als extern worden
gecommuniceerd;
- Inventarisatie randvoorwaarden - zijn er goede voorwaarden voor een
interactieve aanpak, is er beleidsruimte, welke rol spelen college en raad, is er
voldoende tijd/geld/menskracht, is er tijd om interactie te laten groeien, etc.
Communicatiemiddelen - welke middelen dienen te worden ingezet om de
doelgroepen te bereiken en de doelstellingen van de communicatie te behalen;
- Planning en organisatie - wat zijn de belangrijkste communicatiemomenten,
hoe wordt de communicatie georganiseerd, wie heefit welke
verantwoordelijkheid;
- Kosten - wat zijn de verwachte kosten van het communicatietraject en hoe zijn
deze kosten gedekt;
- Evaluatie - is evaluatie gewenst en hoe wordt deze georganiseerd?
Budgettair beslag
Uitgaande van vijf projecten op jaarbasis bedraagt de ureninvestering voor de voorlichter 50
uur.
Realisatie
Beleidsambtenaren/V oorlichting.
5.5 Voorlichtingsrubriek in Stienser Omroeper
Doel/beschrijving
De klant/leverancierrelatie tussen de gemeente en de Stienser Omroeper, een uitgave van de
Ondememersvereniging Leeuwarderadeel, moet nieuw leven ingeblazen worden. De
gemeente benut de Omroeper om burgers te informeren over diverse actualiteiten en
voorlichting te geven over (voorgenomen) beleid.
Naast verplichte (juridische) publicaties bevat de voorlichtingsrubriek bestuursinformatie.
Daamaast is er een aantal algemene artikelen over zaken die op dat moment spelen,
bijvoorbeeld wegafsluitingen.
Voorwaarden
Uitgaande van een zakelijke relatie met de Stienser Omroeper, zou regelmatige evaluatie
plaats moeten vinden door een vertegenwoordiging uit de ambtelijke organisatie en Stienser
Omroeper. Bij de evaluatie worden de burgemeester (portefeuillehouder) en de voorlichter
nauw betrokken; de evaluatiebijeenkomsten worden door de voorlichter geinitieerd en
voorbereid. Met een dergelijke werkwijze is de kwaliteit van de gemeentelijke
voorlichtingsrubriek positief te bemvloeden. Zo kan bijvoorbeeld bewerkstelligd worden dat
politieke en gemeentelijke informatie op een voor de burgers overzichtelijke manier
gepresenteerd wordt.
De voorlichter verzorgt de eindredactie van de gemeentelijke rubriek, de gemeentelijke
organisatie is verantwoordelijk voor het aanleveren van materiaal bij de voorlichter. Door
deze werkwijze zorgt de voorlichter ervoor dat de gemeentelijke rubriek uitnodigt tot lezen,
13