j -
■ft
Deel 6 - Nawoord
Bij het versterken van de verhouding tussen burger en bestuur, tussen raad en college, maar
ook tussen bestuur en ambtelijke organisatie spelen voorlichting en communicatie een
belangrijke rol. In deze beleidsnotitie wordt deze rol uitgebreid beschreven. Sinds de
inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur zijn de rollen van college en raad
ingrijpend veranderd. Dat vraagt om een nieuwe structuur voor de voorlichting en
communicatie waarin duidelijk is wie welke rol op welk moment speelt. De voorlichter speelt
een initierende, coordinerende en adviserende rol, maar springt waar nodig ook in op
uitvoeringsniveau.
Het verder verkleinen van de afstand tussen burger en gemeente is een wens van het
gemeentebestuur. Het verkleinen van de afstand naar de burger is immers beslissend voor het
succes van het gemeentelijk beleid. Dit betekent dat er extra aandacht moet zijn voor open en
kwalitatief voldoende communicatie. In deze beleidsnotitie wordt aangegeven op welke wijze
daar door de voorlichter vorm aan gegeven kan worden:
Middel/activiteit 1 Werkzaamheden
Urcninvc&tcring op
jaarbasis (effectief te
werken aantal weken: 45)
Tv
Resumerend blijkt dat de grenzen met wat we met de huidige personele bezetting en
formatieomvang kunnen realiseren, bereikt zijn. Om toch goed in te kunnen spelen op de
behoefte vanuit de organisatie of het gemeentebestuur en hier tijdig op te kunnen reageren, is
een structurele verhoging van de formatieomvang Voorlichting/Communicatie/Kabinetszaken
naar minimaal 0,8 fte, een beslissende succesfactor voor de doelstellingen op het gebied van
voorlichting en communicatie.
20
Website
Eindredactie/coordinatie
180
Burgerjaarverslag
Eindredactie/coordinatie
60
Communicatie-advies
(5 projecten op jaarbasis)
Schrijven communicatieplan/-advies
en coordinatie/uitvoering daaruit
voortvloeiende taken
50
Stienser Omroeper
evaluatie
(eind) redactie
20
360
(Digitale) gemeentegids
Proj ectcoordinatie
(Eind)redactie
40
Inspraakbijeenkomsten
(5 projecten op jaarbasis)
Projectcoordinatie
Diverse uitvoeringstaken
50
Recepties en andere
bijeenkomsten
(5 bijeenkomsten op jaarbasis)
Coordinatie en diverse
uitvoeringstaken
50
Introductie nieuwe inwoners
Coordinatie en
uitvoering/ondersteuning bij
uitvoeringstaken
30
Beurzen (1 beurs per jaar)
Coordinatie en uitvoeringstaken
50
Persberichten
90
Kabinetszaken
Voorbereiding en organisatie (o.a.)
Algemene Gelegenheid
100
Ontwikkeling/beheer
protocol 1 en
Procesbeheer
Uitvoering diverse taken
180
Voorlichtings- en
communicatiebeleid
Activiteiten toetsen aan
beleid
Evaluatie
48