j - ■ft Deel 6 - Nawoord Bij het versterken van de verhouding tussen burger en bestuur, tussen raad en college, maar ook tussen bestuur en ambtelijke organisatie spelen voorlichting en communicatie een belangrijke rol. In deze beleidsnotitie wordt deze rol uitgebreid beschreven. Sinds de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur zijn de rollen van college en raad ingrijpend veranderd. Dat vraagt om een nieuwe structuur voor de voorlichting en communicatie waarin duidelijk is wie welke rol op welk moment speelt. De voorlichter speelt een initierende, coordinerende en adviserende rol, maar springt waar nodig ook in op uitvoeringsniveau. Het verder verkleinen van de afstand tussen burger en gemeente is een wens van het gemeentebestuur. Het verkleinen van de afstand naar de burger is immers beslissend voor het succes van het gemeentelijk beleid. Dit betekent dat er extra aandacht moet zijn voor open en kwalitatief voldoende communicatie. In deze beleidsnotitie wordt aangegeven op welke wijze daar door de voorlichter vorm aan gegeven kan worden: Middel/activiteit 1 Werkzaamheden Urcninvc&tcring op jaarbasis (effectief te werken aantal weken: 45) Tv Resumerend blijkt dat de grenzen met wat we met de huidige personele bezetting en formatieomvang kunnen realiseren, bereikt zijn. Om toch goed in te kunnen spelen op de behoefte vanuit de organisatie of het gemeentebestuur en hier tijdig op te kunnen reageren, is een structurele verhoging van de formatieomvang Voorlichting/Communicatie/Kabinetszaken naar minimaal 0,8 fte, een beslissende succesfactor voor de doelstellingen op het gebied van voorlichting en communicatie. 20 Website Eindredactie/coordinatie 180 Burgerjaarverslag Eindredactie/coordinatie 60 Communicatie-advies (5 projecten op jaarbasis) Schrijven communicatieplan/-advies en coordinatie/uitvoering daaruit voortvloeiende taken 50 Stienser Omroeper evaluatie (eind) redactie 20 360 (Digitale) gemeentegids Proj ectcoordinatie (Eind)redactie 40 Inspraakbijeenkomsten (5 projecten op jaarbasis) Projectcoordinatie Diverse uitvoeringstaken 50 Recepties en andere bijeenkomsten (5 bijeenkomsten op jaarbasis) Coordinatie en diverse uitvoeringstaken 50 Introductie nieuwe inwoners Coordinatie en uitvoering/ondersteuning bij uitvoeringstaken 30 Beurzen (1 beurs per jaar) Coordinatie en uitvoeringstaken 50 Persberichten 90 Kabinetszaken Voorbereiding en organisatie (o.a.) Algemene Gelegenheid 100 Ontwikkeling/beheer protocol 1 en Procesbeheer Uitvoering diverse taken 180 Voorlichtings- en communicatiebeleid Activiteiten toetsen aan beleid Evaluatie 48

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 130