4. Nieuw 3 HET ALGEMEEN BESTUUR Artikel 8 1Het Algemeen Bestuur bestaat uit zoveel leden als het aantal deelnemende gemeenten bedraagt. 2. De raden wijzen hetzij hun voorzitter, hetzij een wethouder van hun gemeente als lid en als plaatsvervangend lid aan. 3. De raden beslissen in de eerste vergadering van elke zittingsperiode over de aanwijzing van de in het 2e lid genoemde leden en plaatsvervangende leden. 4. Het Algemeen Bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. Artikel 9 1Het lidmaatschap van het Algemeen Bestuur eindigt op de dag waarop het lid de hoedanigheid verliest, waarin hij is benoemd, respectievelijk gekozen. 2. De leden van het Algemeen Bestuur kunnen te alien tijde ontslag nemen. Van dit ontslag stellen zij de voorzitter van het Algemeen Bestuur, alsmede de raad die hen heeft aangewezen op de hoogte. 3. In een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 weken na het ontstaan van deze vacature, een nieuw lid van het Algemeen Bestuur benoemd door de raad van de gemeente waaruit het lid wiens lidmaatschap is geeindigd afkomstig is. Artikel 10 1Het Algemeen Bestuur vergadert jaarlijks tenminste 2 maal en voorts zo dikwijls de voorzitter of het Dagelijks Bestuur dit nodig acht, of tenminste 4 leden van het Algemeen Bestuur dat, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, schriftelijk verzoeken. 2. De vergaderingen van het Algemeen Bestuur worden in het openbaar gehouden. Toelichting: De Wet dualisering gemeentebestuur houdt een andere bevoegdheids- en verantwoordelijkheidsverdeling in tussen de raad en het college. De raad stuurt op hoofdlijnen en controleert het college; Het college is met name met de uitvoering belast. De G. R. hus en hiem is een 'uitvoeringsregeling': de uitvoering van een aantal gemeentelijke taken, die voortv/oeien uit (rijks-) wetgeving zijn vanwege inhoudelijke, financiele en organisatorische overwegingen bij een (intergemeentelijke) organisatie neergelegd. Het AB van h&h maakt geen welstands- of monumentenbeleid, maar is gericht op optimalisering van de uitvoering van deze gemeentelijke taken, in termen van financien en doelgerichte (bedrijfs-) organisatie. De uitvoering van deze taken behoort tot de bevoegdheid van het college. Hieruit vloeit logisch voort dat het AB samengesteld wordt door vertegenwoordigers van de colleges van de deelnemende gemeenten. (zie ook art. 13, lid 1 van de Wet).

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 57