10. nieuw
10 INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN TERUGROEPING
Artikel 25
1Elke gemeente regelt binnen haar eigen bestuur de spelregels ten aanzien
van het verstrekken van informatie en het afleggen van verantwoording
door de leden van het college van B&W.
2. De leden van het Dagelijks Bestuur geven - tezamen dan wel afzonderlijk
- aan het Algemeen Bestuur, wanneer dit Algemeen Bestuur of een of
meer leden daarvan hierom vraagt, mondeling - en indien daarom wordt
gevraagd - schriftelijk, uiterlijk binnen een maand, alle gevraagde
inlichtingen.
3. De leden van het Dagelijks Bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk,
aan het Algemeen Bestuur verantwoording verschuldigd voor het door
hen gevoerde beleid.
4. Een lid van het Dagelijks bestuur kan door het Algemeen Bestuur worden
ontslagen, indien dit lid het vertrouwen van het Algemeen bestuur niet
meer bezit.
5. De raad die een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur heeft
aangewezen, heeft de bevoegdheid dit door hem aangewezen lid te
ontslaan indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer bezit.
11 REGLEMENTEN VAN ORDE
Artikel 26
1Het Algemeen Bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn
vergaderingen en overige werkzaamheden.
2. Het Dagelijks Bestuur kan een reglement van orde vaststellen voor zijn
vergaderingen en overige werkzaamheden.
21
Toelichting: Artikel 26 en 27 zijn samengevoegd. Door de dualisering tussen de raad en het
college is het vraagstuk van informatievoorziening en het afleggen van verantwoording
anders komen te liggen. Er zijn momenteel verschillende spelregels door gemeenteraden
geformuleerd m.b.t. dit onderwerp. Daarom wordt in deze gemeenschappelijke regeling
ervoor gekozen te verwijzen naar de locale afspraken in dezen. Het is belangrijk dat de
informatie- en verantwoordingsplicht van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur
in de G.R. in stand blijft, opdat het algemeen bestuurslid 'in eigen huis' de lokaal
geformuleerde spelregels kan blijven nakomen.