Argumenten: Het vorenstaande overwegend kan worden gesteld, dat wil een gemeentelijk kinderspeel- terreinenbeleid toekomst hebben, dat er dan duidelijke (althans voor een aantal zaken duidelijker dan thans) afspraken zullen moeten komen. Dit betreft dan met name. a. De overeenkomst met de beheerders (Bijlage B.). Deze is in principe duidelijk. De wederzijdse rechten en plichten worden hierin kort en bondig omschreven. Voor alle partijen blijkt hieruit duidelijk wat er van hen wordt verwacht. Deze overeenkomst behoeft dan ook geen wijziging. Wei zal een aantal zaken een concretere invulling moeten krijgen. Hierbij denken wij dan met name aan het naleven van de overeengekomen beheerstaken en het daamit voortvloeiende sanctiebeleid worden gedacht. b. Een dorps- e.g. wiikgerichte beleidslijn/aanpak. In de notitie "Kinderspeelterreinen" van 1994 werd dit omschreven als: "Het uitgangspunt is om per dorp/wijk medewerking aan het realiseren van een kinder- speelterrein te verlenen". Op basis van dit uitgangspunt is er vrijwel in ieder dorp evenals in iedere wijk/buurt in Stiens in de afgelopen jaren een kinderspeelterrein gerealiseerd. In het dorp Britsum werden zelfs drie kinderspeelterreinen gerealiseerd. De vraag is, of dit uitgangspunt thans nog zo expliciet gehandhaafd moet worden. Zoals bij de 'Huidige situatie' al is aangegeven vindt het beheer op meerdere kinderspeel terreinen niet volgens de overeengekomen afspraken plaats. Uitgangspunt moet zijn dat er een voldoende bereidheid is om het beheer van de kinderspeel terreinen te verzorgen. Dit draagvlak kan (in tegenstelling tot thans) echter ook breder worden gezien dan, zoals thans, binnen een wijk of deel van een dorp. In de praktijk zal dit dan kunnen betekenen dat het aantal kinderspeelterreinen in zowel Stiens als in de dorpen tot een wel beheersbaar c.q. betaalbaar aantal wordt teruggebracht. Is er vanuit 'het veld' geen of weinig draagvlak (mede blijkend uit onvoldoende beheer/onderhoud) meer voor een kinderspeelterrein dan zal het betreffende kinderspeelterrein worden gesloten. Uitgangspunt bij het vorenstaande betekent een tweedeling in: 1. Algemene openbare kinderspeelterreinen in de wijken /buurten in beheer bij de verenigingen van dorpsbelangen en buurtverenigingen; 2. Wijkgerichte schoolpleinen (schoolpleinen met een wijkfunctie) in beheer bij de basisscholen. 4. Algemene openbare kinderspeelterreinen Uitgangspunt hierbij is het op dit moment aanwezige aantal kinderspeelterreinen: -Stiens 5x (It Aldlan, It Skil, Grovestins, Lautastins en Stienservaart). -Britsum 3x De Finne, De Greiden en De Terp). -Oude Leije lx -Jelsum lx -Comjum lx -Finkum lx

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 61