onderhoud en zijn vandalismebestendiger dan b.v. houten speeltoestellen. Op termijn verdient de hogere aanschafprijs zich dan ook terug. 5. Aansprakeliikheid Wanneer er een ongeval plaatsvindt op een kinderspeelterrein dan zijn er twee mogelijkheden voor de aansprakelijkheid: soms is de gemeente aansprakelijk. soms kan ook de beheerder aansprakelijk worden gesteld. Wie in een bepaald geval aansprakelijk is, hangt van de omstandigheden van het ongeval af. De gemeente is in bepaalde gevallen aansprakelijk als eigenaar van de ondergrond. De kinderspeelterreinen in onze gemeente zijn allemaal op gemeentelijke grond gelegen. Grond is een onroerend goed. lets dat duurzaam met de grond is verenigd, wordt door de wet ook als onroerend beschouwd. Dat geldt dus ook voor speeltoestellen. Het gevolg hiervan is dat de eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid van de kinderspeelterreinen bij de eigenaar van de grond ligt. Dus bij de gemeente. De gemeente heeft vanuit dit gegeven een WA- verzekering, die ook van toepassing is op de kinderspeelvoorzieningen. Als een ongeval het gevolg is van een gebrekkig toestel dan kan de gemeente dit verhalen op de leverancier van het betreffende speeltoestel. Een beheerder kan als beheerder van een kinderspeelterrein aansprakelijk worden gesteld. Als een speeltoestel niet gebrekkig is maar er gebeurt toch een ongeluk als gevolg van onzorgvuldig onderhoud, dan is degene aansprakelijk die onzorgvuldig handelt, b.v. door het creeren van een gevaarlijke situatie. Onzorgvuldig handelen moet echter wel worden bewezen. Met andere woorden, in een dergelijke situatie moet wel een verwijt kunnen worden gemaakt. Anders is er in de regel geen aansprakelijkheid. Daarom moeten beheerders altijd zorgen voor een veilige inrichting, overeenkomstig hetAttractiebesluit. Dat geldt voor zowel de speeltoestellen als de ondergrond. Wanneer het kinderspeelterrein voldoet aan de eisen van het 'Attractiebesluit' en alles wordt op een normale manier onderhouden, dan heeft niemand iets te vrezen. Pas wanneer er sprake is van een ongeval door opzet of grove schuld, dan zal aansprakelijkheid aan de orde kunnen komen. Tot op heden is het vorenstaande in onze gemeente altijd ingevuld op een manier waarbij de gemeente altijd als eindverantwoordelijke werd beschouwd. Uitgangspunt hierbij was dat kinderspeelterrein regelmatig werden gecontroleerd en de beheerders de hierbij geconstateer- de gebreken direct herstelden en er op basis hiervan in principe geen onveilige speeltoestellen zouden kunnen zijn. Deze lijn zou kunnen worden voorgezet bij de hiervoor gememoreerde strikte handhavings- lijn. De gemeente blijft dan, via controle, aanschrijving en handhaving procesmatig de regisseur en vanuit deze regierol als zodanig de eindverantwoordelijke in het geheel. Voorwaarde hierbij dient dan echter wel te zijn dat er dan ook adequaat bij geconstateerde gebreken wordt opgetreden, zowel van de kant van de beheerder (het uitvoeren van de benodigde herstelwerkzaamheden) als van de kant van de gemeente (eventuele sancties). Er kunnen hierbij echter mogelijk toch nog 'grijze circuits' voorkomen. Situaties waarbij, met alle voomoemde goede bedoelingen, vragen/twijfels over de aansprakelijkheid kunnen ontstaan. Heeft een beheerder wel accuraat en zorgvuldig op een gemeentelijke aanschrijving gereageerd? Verzekeringskwesties kunnen soms ondoorgrondelijk zijn. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 65