0,-
o,»
0,"
Obs 'De Twilling':
750,--
1.260,-
0,"
Obs "De Homeie':
150,--
432,-
432,-
De beheerders willen wij, voorzover zij deze vanuit andere activiteiten nog niet hebben,
daarom adviser en om voor de eventuele voornoemde 'grijze circuits' toch een WA-
verzekering afte sluiten. Zekerheid voor alles.
Als gemeente willen wij de kosten hiervan voor onze rekening nemen.
Dit zou mogelijk ook een collectieve verzekering via de gemeente kunnen zijn.
Absolute veiligheid bestaat overigens niet. Dat is een utopie. Maar door goede samenwerking
kunnen de risico's wel zoveel mogelijk worden beperkt. Daarbij gaat het niet in de eerste
plaats om de financiele aansprakelijkheid. Natuurlijk is dat belangrijk, maar nog veel
belangrijker is het leed dat door een ongeval kan ontstaan. Daar ligt een morele
verantwoordelijkheid voor alle bij een kinderspeelterreinenbeleid betrokken partijen.
6. Schoolpleinen
Zoals al eerder gememoreerd worden de schoolpleinen als onderdeel van het schoolgebeuren
gezien. De speeltoestellen, plus toepasselijke ondergrond, die op een schoolplein staan vallen
onder de verantwoordelijkheid van de scholen. Het schoolbestuur draagt in dit kader zorg
voor veilig gebruik, onderhoud en vervanging en uitvoering van het herstel van de in de
controlerapporten gerapporteerde gebreken. In de materiele instandhoudingsvergoeding die
door het Rijk aan de scholen wordt uitgekeerd is hiervoor een vergoedingscomponent
opgenomen.
De gemeente draagt middels de 'controleur kinderspeelterreinen' hierbij zorg voor de
wettelijke vereiste controles op gebruik en deugdelijkheid. Hieronder valt ook het bijhouden
van de logboeken.
Een gegeven is echter wel dat speeltoestellen op schoolpleinen ook buiten schooltijden
worden gebruikt. Schoolpleinen zijn tot 21.00 uur openbaar terrein. De schade als gevolg van
vandalisme na schooltijd is dan ook voor rekening van de gemeente.
Als het schoolbestuur, nadat zij aantoonbaar haar eigen middelen volledig en correct heeft
ingezet, kan aantonen dat zij ten aanzien van de vervanging van speeltoestellen over
onvoldoende financiele
middelen beschikt kan zij hiervoor een subsidieverzoek bij de gemeente indienen. Dit
verzoek zal niet binnen de procedure onderwijshuisvestigings-voorzieningen worden
behandeld maar via een aparte aanvraag aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Met deze constructie vervalt vanaf 2006 ook de jaarlijkse subsidie van 115,~ aan de
scholen. In 2005 zijn deze bedragen in het kader van het "Welzijnsprogramma 2005" nog aan
de scholen uitbetaald.
Ten aanzien van de aansprakelijkheid geldt voor schoolpleinen die op gemeentegrond zijn
gelegen hetzelfde als bij de andere kinderspeelterreinen. Ook dan blijft de gemeente
eindverantwoordelijk en zal daar waar nodig het voornoemde handhavingsprotocol moeten
worden gehanteerd.
In onze gemeente geldt dit voor alle schoolpleinen.
Ook voor de schoolpleinen is door de 'controleur kinderspeelterreinen' een overzicht van de
huidige stand van zaken opgesteld (Bijlage D.).
Ook hieruit blijken nog een aantal gebreken, onder te verdelen naar 'reparaties' en 'het
aanbrengen van rubber tegels'.
School: Reparaties: Rubbertegels: (Waarvan al toegezegd):
Obs 'De Jint':